22.03.2020
Astronomický kroužek pokračuje v činnosti

Hvězdárna veřejnosti oznamuje, že astronomický kroužek pokračuje ve své činnosti ve formě videokonferencí (Skype). Důvodem jsou vládní nařízení, která fakticky znemožňují činnost kroužku v původní podobě. Nechceme ztratit kontakt se svými příznivci a zároveň chceme splnit závazky, které jsme dali účastníkům a jejich rodičům. Dále si uvědomujeme, že udržení současných sociálních kontaktů bude důležité i pro stav po skončení vládních opatření.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pestrobarevné seskupení hvězd středního věku

Pestrobarevné seskupení hvězd středního věku

26.11.2014

Pomocí dalekohledu MPG/ESO s primárním zrcadlem o průměru 2,2 m astronomové pořídili pestrobarevný záběr jasné hvězdokupy NGC 3532. Některé z hvězd stále září namodralým odstínem horkých stálic, ale mnohé jejich hmotnější sestry se již staly rudými obry a svítí červenou nebo oranžovou barvu.

NGC 3532 je jasná otevřená hvězdokupa vzdálená 1 300 světelných let a na obloze se nachází v souhvězdí Kýlu (Carina). Objekt je znám pod neformálním jménem 'Wishing Well Cluster' (Studna přání), protože hvězdy kupy připomínají náhodně uspořádané lesklé mince naházené do studny. Stejný objekt je znám také pod jménem 'Football Cluster‘ (hvězdokupa Míč). Pojmenování souvisí s oválným tvarem kupy, který připomíná šišatý míč na rugby. Použití toho kterého názvu v podstatě odpovídá tomu, na které straně Atlantického oceánu žijete.

Jedná se o velmi jasnou hvězdokupu, která je na jižní polokouli pohodlně pozorovatelná i pouhým okem. Objevil ji v roce 1752 francouzský astronom Nicolas Louis de Lacaille během své pozorovací výpravy do jižní Afriky. Do katalogů byl objekt zanesen v roce 1755. Jedná se jednu z nejpůsobivějších otevřených hvězdokup na obloze.

Hvězdokupa NGC 3532 zabírá na obloze plochu téměř dvakrát větší než Měsíc v úplňku. John Herschel, který během svého pobytu v jižní Africe ve 30. letech 19. století v této kupě objevil „několik elegantních dvojhvězd“, ji popsal jako dvojitou na hvězdy bohatou hvězdokupu. Zajímavou, i když mnohem současnější, historickou zajímavostí je fakt, že tato hvězdokupa byla prvním objektem, který 20. května 1990 pozoroval kosmický dalekohled HST (NASA/ESA Hubble Space Telescope).

Toto uskupení hvězd je téměř 300 milionů let staré a z pohledu otevřených hvězdokup se jedná o objekt ve středním věku [1]. Hvězdy, které zahájily svůj životní cyklus se střední hmotností, stále jasně září modrobílou barvou, zatímco jejich hmotnější sestry jež vypotřebovaly své zásoby vodíku a přešly do vývojové fáze rudého obra. Díky tomu hvězdokupa vypadá bohatá na modré i červené hvězdy. Ty nejhmotnější hvězdy však již dávno svůj krátký život zakončily explozí supernovy. Najdeme zde také mnoho méně nápadných slabých hvězdiček s nízkou hmotností, které mají mnohem delší život a září žlutooranžovou barvou. Hvězdokupa NGC 3532 obsahuje celkem asi 400 hvězd

Pozadí této hvězdokupy tvoří obrovské množství hvězd Mléčné dráhy. Je zde patrný také rudě zářící plyn a temné prachové pásy, které brání v pohledu do vzdálenějšího vesmíru. Tyto objekty však pravděpodobně s hvězdokupou nesouvisí, protože je dost stará na to, aby ze svého okolí všechen materiál vypudila.

Snímek otevřené hvězdokupy NGC 3532 byl pořízen v únoru 2013 kamerou WFI (Wide Field Imager) na observatoři La Silla v Chile.

[1] Hvězdy o hmotnosti mnohonásobně převyšující Slunce žijí pouze několik milionů let. Odhaduje se, že život Slunce potrvá asi 10 miliard let. Život méně hmotných hvězd se počítá na stovky miliard let, což je mnohem delší doba, než současný věk vesmíru.

Richard Hook; ESO, Public Information Officer; Garching bei München, Germany; Tel.: +49 89 3200 6655; Mobil: +49 151 1537 3591
Email: rhook@eso.org

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1439. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.