16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Naše Galaxie se nachází na okraji rozsáhlé prázdnoty

Naše Galaxie se nachází na okraji rozsáhlé prázdnoty

28.07.2019

Astronomové z University of Hawaiʻi Institute for Astronomy (IfA) a mezinárodní tým vědců zmapovali velikost a tvar Místní prázdnoty (Local Void), velkého a velmi řídkého regionu vesmíru, na jehož okraji se nachází naše Galaxie – Mléčná dráha. Galaxie se nepohybují pouze v důsledku celkového rozpínání vesmíru, ale rovněž reagují na gravitační přitažlivost sousedních objektů s velkou hmotností. Proto se pohybují relativně vůči k expanzi vesmíru směrem k nejhustějším oblastem a naopak se vzdalují od regionů s nízkou hustotou – od vesmírných bublin.

Přestože žijeme v kosmické metropoli, již v roce 1987 astronomové Brent Tully (University of Hawaii) a Richard Fisher (NRAO) publikovali článek, v němž uvedli, že se naše Galaxie nachází na okraji extrémně velkého prázdného regionu, který byl označen jako Místní dutina.

Existence tohoto útvaru byla všeobecně akceptována, avšak zůstala obtížně studovaná, protože se nachází za středem naší Galaxie a tudíž zcela zakrytá před naším pohledem.

Nyní Brent Tully se svými spolupracovníky změřil pohyby 18 000 galaxií, které publikoval v příručce vzdáleností galaxií Cosmicflows-3 a sestavil kosmografickou mapu, která zvýrazňuje hranice mezi koncentrací hmoty a její absencí a definoval tak okraj Místní bubliny.

Stejnou techniku použili v roce 2014 k identifikaci celkového rozsahu naší domovské superkupy čítající více než 100 000 galaxií, která byla pojmenována Laniakea (v havajštině znamená „nezměrná nebesa“). Jedná se o nadkupu galaxií, která patří mezi největší struktury v okolním pozorovatelném vesmíru.

Stínované šedé kontury na připojeném obrázku naznačují rozsah Místní bubliny, zatímco modrozelené tečky ukazují významnější uskupení hmoty (velké galaxie, skupiny galaxií a kupy). Zakřivené modrozelené čáry ukazují odvozené pohyby těchto hmotných objektů po odečtení všeobecného rozpínání vesmíru. Většina významných uskupení galaxií obdržela zvláštní symboly jako například červený kroužek představující kupu galaxií Virgo. Převládající směry pohybu odhalené na základě drah vyznačují proud objektů směrem od Místní lokální prázdnoty.

Během tří desetiletí astronomové zkoušeli rozpoznat, proč se pohyby Mléčné dráhy, naší nejbližší velké galaxie v souhvězdí Andromedy a jejich menších sousedů odklánějí od všeobecné expanze vesmíru o více než 600 km/s,“ dodávají astronomové.

Náš výzkum ukázal, že zhruba polovina tohoto pohybu je vygenerovaná ´lokálně´ v důsledku kombinace přitažlivosti hmotné blízké kupy galaxií Virgo a našeho zapojení v rozpínání Místní dutiny, jak se postupně stává stále prázdnější.“

Výsledky studie vyšly tiskem v časopise Astrophysical Journal (arXiv.org preprint).

Zdroj: http://www.sci-news.com/astronomy/local-void-map-07419.html a http://www.ifa.hawaii.edu/info/press-releases/local_void/