25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Kupa galaxií El Gordo je větší

Kupa galaxií El Gordo je větší

13.04.2014

Hubblův kosmický dalekohled HST „zvážil“ největší známou kupu galaxií ve vzdáleném vesmíru. S konečnou platností bylo zjištěno, že dostála své přezdívce El Gordo (což ve španělštině znamená tlouštík) a je mnohem hmotnější, než se doposud předpokládalo.

Na základě velmi přesného změření, jak gravitace kupy galaxií deformuje snímky mnohem vzdálenějších objektů, astronomové vypočítali, že hmotnost této kupy musí být více než 3 biliardy (tj. 3×1015) hmotností Slunce. Data z Hubblova kosmického dalekohledu ukazují, že zmíněná kupa galaxií je zhruba o 43 % hmotnější, než udávaly dřívější odhady na základě intenzity rentgenového záření a dynamických studií této neobyčejné galaktické kupy.

S velkou pravděpodobností se opravdu jedná o obrovský systém ve velmi mladém vesmíru,“ říká James Jee (University of California, Davis), vedoucí týmu astronomů.

Pouze nepatrná část její hmoty je soustředěna v několika stovkách galaxií, které jsou součástí kupy. Velkou část hmoty představuje horký plyn, který zaplňuje celý objem rozsáhlé kupy galaxií. Zbývající částí je skrytá hmota, nepozorovatelná forma látky, která představuje největší objem hmoty ve vesmíru.

Třebaže tak hmotné kupy galaxií byly nalezeny v okolním blízkém vesmíru, jako je například kupa galaxií pojmenovaná Bullet Cluster, žádná podobná nebyla nikdy pozorována v dávné minulosti vesmíru, kdy jeho stáří bylo zhruba poloviční vzhledem k současnému věku 13,8 miliardy roků. Astronomové se domnívají, že taková monstra jsou v mladém vesmíru vzácná, což vyplývá ze současných kosmologických modelů.

Obrovské rozměry kupy El Gordo byly poprvé popsány v lednu 2012. Astronomové odhadli její mimořádnou hmotnost na základě pozorování pomocí družice Chandra X-ray Observatory a pomocí dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře ESO byly změřeny rychlosti galaxií. Kombinací dat byli astronomové schopni odhadnout hmotnost galaktické kupy na základě pohybu galaxií uvnitř kupy a velmi vysoké teploty horkého plynu mezi galaxiemi.

Zajímavým zjištěním bylo, že kupa galaxií (katalogové označení ACT-CL J0102-4915) vypadala, jako kdyby vznikla v důsledku gigantické kolize dvojice galaktických kup, což astronomové popsali jako „když se dvě koule vystřelené z kanónů navzájem srazí“.