16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Když hvězdy tančí „hula hoop“

Když hvězdy tančí „hula hoop“

22.08.2013

Na základě dat z kosmické observatoře Spitzer Space Telescope (NASA) astronomové objevili mladý hvězdný systém, který pravidelně „bliká“ vždy po 93 dnech. Systém pojmenovaný YLW 16A se pravděpodobně skládá ze tří stále ještě se vyvíjejících hvězd, z nichž dvě jsou obklopeny rozsáhlým diskem hmoty, která zde zbyla po jejich vzniku.

Jak dvě vnitřní hvězdy krouží navzájem kolem sebe, periodicky nakukují z disku, jako kdyby tančily hula hoop. Samotná „obruč“ se zdá být vychýlená z těžiště centrální dvojhvězdy, pravděpodobně v důsledku narušení vlivem gravitace třetí hvězdy obíhající na periferii hvězdného systému. Celý cyklus systému s dvojicí hvězd uprostřed, zahrnující zjasnění a pokles jasnosti, hraje určitý druh kosmické hry na schovávanou vzhledem k tomu, že okolní disk je k rovině oběžné dráhy hvězd nakloněn. Astronomové jsou přesvědčeni, že se v tomto disku mohly zrodit planety a další tělesa, která tvoří místní planetární soustavu.

Družice Spitzer registrovala infračervené záření systému YLW 16A vyzařované ohřátým plynem a prachem v okolním disku, který stále ještě obklopuje tyto mladé hvězdy. Další pozorování systému pocházejí z pozemní přehlídky oblohy 2MASS, a také z pozorování pomocí přístroje NACO umístěného na dalekohledu VLT (Very Large Telescope) Evropské jižní observatoře ESO, vybudované v Chile.

Objekt YLW 16A je čtvrtým příkladem hvězdného systému známého svým blikáním, a druhým systémem v oblasti Rho Ophiuchus s intenzivní tvorbou nových hvězd. Tento objev napovídá, že obdobné systémy mohou být mnohem četnější, než jsme si doposud mysleli. Blikající hvězdné systémy s nakloněnými disky poskytují vědcům příležitost ke zjištění, jak v takovémto prostředí vznikají planety, které mohou obíhat kolem jedné či kolem obou hvězd binárního systému. V proslulé science fiction Star Wars obíhá planeta Tatooine kolem dvou hvězd, proto je možné z jejího povrchu pozorovat západy dvou sluncí. Takovéto světy jsou označovány jako cirkumbinární planety. Astronomové mohou pozorovat, jakým způsobem je jejich světlo absorbováno materiálem disku během jednotlivých fází blikajícího hvězdného systému (zjasnění a pokles jasnosti na minimum), což zase poskytuje informace o složení materiálu vytvářejícího okolní disk.

Tyto blikající systémy poskytují přirozené sondy k výzkumu vzniku binárních hvězdných systémů a cirkumbinárních planet,“ říká Peter Plavchan, vědecký pracovník na NASA Exoplanet Science Institute and Infrared Processing and Analysis Center at the California Institute of Technology, Pasadena, Kalifornie, hlavní autor článku, který byl přijat k publikování v časopise Astronomy & Astrophysics.

Zdroj: http://www.spitzer.caltech.edu/news/1543-feature13-03-Spitzer-Discovers-Young-Stars-with-a-Hula-Hoop-