22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Japonský robot bude kráčet po Měsíci?

Japonský robot bude kráčet po Měsíci?

07.05.2010

Skupina japonských inženýrů a techniků zahájila přípravu dvounohého humanoidního robota, uzpůsobeného k pohybu po povrchu Měsíce. „Rozhodli jsme se pro robota podobného člověku, protože to je pro nás velmi fascinující a stimulující,“ říká Hideo Sugimoto. „Vyrobíme atraktivního robota, který bude naše představy šířit ve vesmíru.“

Tým konstruktérů je součástí konsorcia šesti malých firem, nazvaného Astro-Technology SOHLA (Space Oriented Higashiosaka Leading Association), které má sídlo v prefektuře Osaka, v regionu Kansai na ostrově Honšú – nejdůležitějším ostrově Japonska.

Předpokládané obrovské vývojové náklady mohou způsobit potíže skupině odborníků, plánujících realizaci robota, avšak společnost je připravena se o to pokusit. Konstruktéři se domnívají, že projekt může podpořit japonský výrobní průmysl a ukázat tak veřejnosti, že i malé a střední společnosti mohou mít vysoké cíle a být schopné konkurence.

Japonsko je známo pro své pokročilé automatické výrobní technologie. Zdejší společnosti mohou využít své odborné znalosti k vývoji robota, který bude schopen fungovat na povrchu Měsíce, uvádí deník Daily Yomiuri.

Minulý rok společnost Astro-Technology SOHLA úspěšně realizovala malou technologickou družici o hmotnosti 50 kg, která byla pojmenována Maido-1. Byla určena k ověření funkčnosti různých běžně dostupných konstrukčních prvků pro levné mikrodružice. Na heliosynchronní oběžnou dráhu kolem Země byla vypuštěna 23. 1. 2009 nosnou raketou HII-A. Daily Yomiuri informoval, že společnost předběžně pojmenovala robota vzhledem podobného člověku „Maido-kun“ – na počest úspěšné družice. Odhadovaná cena robota, jehož výška bude menší než průměrná výška člověka, je přibližně 1 miliarda jenů (asi 10,6 miliónu dolarů).

Japonská vláda a Japonská kosmická agentura JAXA jsou připraveny vyslat výzkumného robota na Měsíc v roce 2015 a společnost Astro-Technology SOHLA doufá, že jimi navrhovaný robot bude schopen absolvovat plánovanou misi a na povrchu Měsíce tak následovat Neila Armstronga a další americké astronauty. O tomto svém plánu informovali zástupci konsorcia 27. dubna 2010.

JAXA již dříve zvažovala vyslat dvounohého robota na Měsíc, avšak odborníci nakonec dospěli k názoru, že robot na kolečkách by se setkal s mnohem menším počtem technických problémů a byl by mnohem stabilnější při pohybu po povrchu Měsíce se spoustou prachu a tzv. regolitu včetně kamenů různých velikostí.

Mezitím NASA plánuje vyslání humanoidního robota nazvaného Robonaut R2 na Mezinárodní kosmickou stanici ISS, a to na palubě raketoplánu Discovery, jehož start je naplánován na září 2010. Tento obratný robot bude prvním člověku podobným robotem trvale přítomným na palubě kosmické stanice. Americký robot se skládá z hlavy a trupu se dvěma pažemi, bude však bez nohou.

Zdroj: http://www.space.com/businesstechnology/japanese-humanoid-moon-robot-100504.html