22.10.2019
Slavnostní shromáždění příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

V pátek 18. října 2019 proběhlo slavnostní setkání u příležitosti výročí založení Ballnerovy hvězdárny. Ta vznikala ze soukromých prostředků Antonína Ballnera (1900-1972) v letech 1929 až 1935. Mezi slavnostními hosty byly přítomni nejen zástupci odborné veřejnosti, ale i představitelé vedení města Valašské Meziříčí, a především zástupci rodiny Antonína Ballnera v osobě jeho vnučky Růženy Jungbauerové.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Existovala na Marsu pitná voda?

Existovala na Marsu pitná voda?

13.06.2013

Pojízdná laboratoř Opportunity, která na Marsu přistála před devíti roky, odhalila nové důkazy, že po povrchu rudé planety kdysi tekla pitná voda. Spojením s dřívějšími podobnými objevy vědci dospěli k závěru, že neutrální voda byla v dávných dobách přítomna na povrchu celé planety, takže případný život mohl existovat na četných místech.

Na jižní polokouli Marsu, kde provádí výzkum robot Opportunity, nyní přichází zima. Avšak před cestou na slunnější vrch pro přezimování rover poháněný sluneční energií zkoumal pradávné horniny na výchozu kráteru Endeavour. Studovaný kámen s názvem Esperance obsahuje jílovité minerály bohaté na hliník, které se musely vytvořit před miliardami roků za přítomnosti neutrální a pro život přátelské vody.

Je to vůbec poprvé, co robot Opportunity našel důkazy, že na planetě kdysi existovala voda, která byla příznivá k většímu počtu obyčejných forem života. „Takovouto vodu byste mohli pít,“ říká Steve Squyres (Cornell University, Ithaca, New York). Závěry ukazují, že obyvatelné podmínky pravděpodobně existovaly na celé planetě.

Analýza dat, které poskytl v roce 2010 dvojník robota Opportunity, dnes již nefunkční Spirit, který prováděl výzkum Marsu v oblasti kráteru Gusev na opačné straně planety, odhalila rozlehlou zásobárnu uhličitanů – jílových minerálů, které rovněž potřebují vodu ke svému vzniku, avšak rozpouštějí se v kyselém prostředí. Stopy uhličitanů byly dříve objeveny z oběžné dráhy v oblasti Nili Fossae, která se nachází více na sever.

Počátkem tohoto roku pojízdná vědecká laboratoř NASA s názvem Curiosity využila své mnohem dokonalejší vědecké vybavení k navrtání a výzkumu horniny v oblasti kráteru Gale. Závěry nabízejí první přímé důkazy přítomnosti neutrální, mírně slané vody na Marsu, která rovněž, jak se zdá, obsahovala sloučeniny, které mohly dávné mikroorganismy využívat jako zdroje energie.

Je opravdu pro mě překvapením, jak podobné jsou příběhy, které vyplynuly z průzkumu horniny v okolí kráteru Endeavour, a také z výzkumu horniny v kráteru Gale,“ říká Steve Squyres. „Jsou v široké shodě se zákonitostmi, které jsme pozorovali napříč celou planetou.“

Kámen pojmenovaný Esperance je součástí jemnozrnného výchozu podél valu kráteru Endeavour. „Trvalo nám to několik týdnů, než jsme získali detailní informace,“ říká Steve Squyres. Úkol byl přerušen prachovou bouří a obdobím rádiového zákrytu, když se Mars při pohledu ze Země nacházel za Sluncem.

Esperance patří mezi nejstarší horniny výchozu, které robot Opportunity zkoumal. Svým stářím spadá do období první miliardy roků existence Marsu. Nalezení stop kyselého prostředí v mladých horninách by souhlasilo s obrazem Marsu postupně vysychajícího a chladnoucího, takže jeho voda se stala více koncentrovaná (vyšší obsah rozpuštěných solí a minerálů). Avšak bez vzorků horniny je těžké určit stáří a spojitost rozdílných prostředí s minulými periodami ve vývoji Marsu, říká Steve Squyres.

Robot Opportunity je nyní na cestě do oblasti Solander Point, což je kopec vzdálený 2,2 kilometru obsahující vrstvu odkrytých depozitů o tloušťce 50 metrů. „Doufáme, že zde budou odhaleny nějaké minerály a horniny zajímavého chemického složení. A možná zde uvidíme v geologickém kontextu i starší horniny,“ říká Ray Arvidson.

Zdroj: http://www.newscientist.com/article/dn23676-old-mars-rover-digs-up-evidence-for-drinkable-water.html