22.10.2019
Slavnostní shromáždění u příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

V pátek 18. října 2019 proběhlo slavnostní setkání u příležitosti výročí založení Ballnerovy hvězdárny. Ta vznikala ze soukromých prostředků Antonína Ballnera (1900-1972) v letech 1929 až 1935. Mezi slavnostními hosty byli přítomni nejen zástupci odborné veřejnosti, ale i představitelé vedení města Valašské Meziříčí, a především zástupci rodiny Antonína Ballnera v osobě jeho vnučky Růženy Jungbauerové.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové studovali hnízdo velmi hmotných mladých hvězd

Astronomové studovali hnízdo velmi hmotných mladých hvězd

21.07.2019

Pomocí soustavy dalekohledů VLT (Very Large Telescope) Evropské jižní observatoře ESO vybudované v oblasti Cerro Paranal v Chile zkoumal mezinárodní tým astronomů populaci hmotných hvězd v mladé hvězdokupě VVV CL074. Pozorování vedla k odhalení základních vlastností 25 hvězd, z nichž 19 bylo identifikováno vůbec poprvé. Výsledky pozorování byly představeny v článku publikovaném 4. 7. 2019 na arXiv.org.

Hmotné hvězdy se mohou vyvinout do různých typů objektů v závislosti na jejich počáteční hmotnosti. Avšak mnoho aspektů těchto procesů zůstává neznámých, a tak vývoj hmotných hvězd stále ještě není zcela pochopen. Jednou z metod, která může být nápomocná při rozluštění těchto nejasností, je výzkum mladých a hmotných hvězdokup, které obsahují rozmanitou populaci velmi hmotných hvězd.

A tak skupina astronomů, jejímž vedoucím byl Fabrice Martins z University of Montpellier, Francie, uskutečnila pozorování hmotných hvězd ve hvězdokupě s označením VVV CL074. K tomuto cíli použili spektrograf SINFONI (Spectrograph for INtegral Field Observations in the Near Infrared), který je součástí dalekohledu VLT.

V předloženém článku popisujeme nová spektroskopická pozorování mladé hmotné hvězdokupy VVV CL074. Použitím integrálního pole při spektroskopii můžeme charakterizovat spektrální vlastnosti nejjasnějších členů a identifikovat nové OB a WR (Wolf-Rayetovy) hvězdy,“ uvádějí astronomové ve své publikaci.

Povšechně vzato vědecký tým zkoumal přítomnost vodíku, hélia, a také přítomnost čar uhlíku a dusíku ve spektrech 25 hmotných hvězd ve hvězdokupě VVV CL074. Závěry ukazují, že 19 ze zkoumaných objektů jsou nově objevené hvězdy. Patnáct z nich jsou nejspíše členy této hvězdokupy, zatímco zbývající čtyři byly klasifikovány jako hvězdy v popředí, které do studované hvězdokupy nepatří.

Ve vzorku 25 studovaných objektů byly objeveny tři hvězdy typu WR, zatímco zbývající hvězdy se ukázaly být spektrální třídy O nebo B. Kromě těchto hvězd astronomové dodatečně identifikovali 21 objektů se spektry vykazujícími silnou absorpci oxidu uhelnatého.

Podle této studie byla vzdálenost hvězdokupy VVV CL074 vypočítána na 30 000 světelných roků, což z ní dělá jednu z nejvzdálenějších mladých hmotných hvězdokup, které doposud známe. Astronomové odhadují, že stáří většiny hvězd ve studovaném vzorku je mezi 3 až 6 milióny roků. Bylo rovněž zjištěno, že počáteční hmotnost dvou hvězd typu WR (s označením WN8 a WC9) byla patrně mezi 40 a 60 hmotnostmi Slunce.

Porovnáním výsledků s vlastnostmi jiných podobných hvězdokup v naší Galaxii astronomové dospěli ke konečným závěrům, které by mohly zlepšit naše chápání vývoje hmotných hvězd.

Centrální hvězdokupa naší Galaxie je starší než VVV CL074. Její hvězdy populace WR pocházejí z hvězd s nižší počáteční hmotností ve srovnání s předchůdci WR hvězd v mladé hvězdokupě VVV CL074. Hvězdy velikosti WN8 a WC9 jsou přítomné v obou hvězdokupách a ukazují, že na takové spektrální typy narazíme během vývoje hvězd podobných počátečních hmotností,“ uzavírají autoři výzkumu.

Zdroj: https://phys.org/news/2019-07-astronomers-massive-stars-young-cluster.html