Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové objevili nejmladší exoplanetu

Astronomové objevili nejmladší exoplanetu

28.10.2021

Jedna z nejmladších exoplanet doposud objevená u vzdálené „mladistvé“ hvězdy byla pozorována mezinárodním týmem astronomů pod vedením University of Hawaiʻi at Mānoa, jejími pracovníky, studenty a absolventy. Planeta obíhá kolem trpasličí hvězdy spektrální třídy M, jejíž označení je 2MASS J04372171+2651014 (zkráceně 2M0437). Její stáří se odhaduje na 2 až 5 miliónů roků a od Země ji dělí vzdálenost 421 světelných roků. Její poloha se promítá do souhvězdí Býka.

Tisíce planet již byly objeveny v okolí jiných hvězd, avšak co činí tuto planetu zajímavou, je to, že je nově zformovaná a může být pozorovaná přímo. Planeta pojmenovaná 2M0437b (na obrázku označena písmenem „b“), doplňuje hrst objektů posouvajících naše pochopení toho, jak planety vznikají a jak se proměňují s časem. To nám pomůže vrhnout nové světlo na původ Sluneční soustavy a původ Země. Velmi důkladný výzkum byl nedávno publikován v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

„Tento náhodný objev se připojuje k elitnímu seznamu planet, které můžeme přímo pozorovat našimi dalekohledy,“ vysvětluje hlavní autor Eric Gaidos, profesor na UH Mānoa Department of Earth Sciences. „Analýzou světla z této planety můžeme říci něco o jejím složení, a snad také kde a jak se zformovala ve zmizelém disku plynu a prachu kolem její mateřské hvězdy.“

Astronomové odhadují, že planeta je několikrát hmotnější než Jupiter a že se zformovala společně s její mateřskou hvězdou před několika milióny roků. Přibližně ve stejné době se hlavní Havajský ostrov poprvé vynořil nad hladinu oceánu. Planeta je tak mladá, že je stále ještě horká z energie uvolněné v průběhu jejího vzniku, s teplotou podobnou žhavé lávě unikající z vulkánu Kīlauea Volcano.

Kopule dalekohledů Subaru a Keck na Mauna Kea

V roce 2018 byla planeta 2M0437b spatřena japonským dalekohledem Subaru na Mauna Kea hostujícím astronomem Teruyuki Hirano na UH Institute for Astronomy (IfA). Během uplynulých několika roků byla pečlivě studována pomocí dalších dalekohledů na Mauna Kea.

Eric Gaidos a jeho spolupracovníci použili dalekohled na Keck Observatory, Mauna Kea k monitorování polohy hostitelské hvězdy, jak se pohybuje napříč oblohou, což potvrdilo, že planeta 2M0437b je skutečně průvodcem hvězdy a ne mnohem vzdálenějším objektem. Pozorování si vyžádala tři roky, protože se hvězda pohybuje napříč oblohou velmi pomalu.

Planeta a její mateřská hvězda se nacházejí ve hvězdné „porodnici“ nazvané Taurus Cloud. Planeta 2M0437b se nachází na mnohem vzdálenější oběžné dráze než planety ve Sluneční soustavě; její současný odstup je přibližně stonásobek vzdálenosti Země od Slunce, což umožňuje její snadnější pozorování. Nicméně důmyslná adaptivní optika je stále potřebná ke kompenzaci deformace obrazu způsobené vlivem zemské atmosféry.

Dva největší dalekohledy světa, technologie adaptivní optiky a jasná obloha nad Mauna Kea byly potřebné k uskutečnění tohoto objevu,“ říká spoluautor Michael Liu, astronom na IfA. „My jsme všechno pozorovali horlivě k uskutečnění více takových objevů a mnohem detailnějších studií takových planet s technologiemi a dalekohledy budoucnosti.“

Získání více velmi důkladných výzkumů o nově objevené planetě nemusí být příliš vzdálené. „Pozorování kosmickými dalekohledy, jako je Hubbleův vesmírný teleskop HST a brzy vypuštěný James Webb Space Telescope, mohou identifikovat plyny v atmosféře planety a odhalit, zda kolem sebe má disk, ze kterého se může zformovat souputník planety,“ dodává Eric Gaidos.

Zdroj: https://phys.org/news/2021-10-astronomers-infant-planet.html a http://www.sci-news.com/astronomy/super-jupiter-very-young-red-dwarf-10199.html