13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové objevili dvojici potulných planet

Astronomové objevili dvojici potulných planet

19.07.2017

Objev objektu s označením 2MASS J11193254–1137466 byl oznámen v minulém roce jako těleso planetární hmotnosti nacházející se ve hvězdné asociaci TW Hydrae, což je seskupení asi 30 mladých hvězd. Objekt 2MASS J11193254–1137466 leží ve vzdálenosti zhruba 160 světelných roků od Země, avšak jeho pohyb naznačuje, že existuje 80% pravděpodobnost, že je součástí tohoto seskupení mladých hvězd. Z nedávných analýz však vyplývá, že se nejedná o jednu velkou planetu, ale o dva poněkud menší plynné obry, jejichž stáří bylo určeno na 10 miliónů roků. Toto zjištění je výsledkem pozorování uskutečněných pomocí dalekohledu Keck Telescope vybaveného adaptivní optikou. Nové označení objektu je nyní 2MASS J11193254–1137466AB.

Obě planety mají souhrnnou hmotnost odpovídající zhruba čtyřnásobku hmotnosti planety Jupiter ve Sluneční soustavě. Patrně jsou gravitačně svázány jedna s druhou a vytvářejí dvojplanetu, jejíž složky od sebe dělí vzdálenost odpovídající přibližně čtyřnásobku vzdálenosti Země od Slunce (tj. 3,9 AU). Pokud se to potvrdí, bude se jednat o první případ objeveného binárního systému osamělých planet, které neobíhají kolem některé z hvězd, ale volně plují vesmírem. Jejich odhadované hmotnosti je řadí spíše mezi planety než mezi hnědé trpaslíky, což jsou „nedorostlé hvězdy“. Nicméně je možné, že se zformovaly podobným způsobem jako hnědí trpaslíci, kteří akumulují hmotu jako hvězdy v důsledku smršťování plynných oblaků. Avšak nedošlo u nich k zažehnutí jaderné fúze, tj. k přeměně vodíku na těžší prvky, což je typickým znakem pro hvězdy.

Obě planety byly pravděpodobně vyvrženy od některé z hvězd ve zmiňované hvězdné asociaci TW Hydrae (v souhvězdí Hydry) a dostaly se na samostatnou dráhu.

Zdroj: http://www.astronomy.com/news/2017/07/rogue-binary-planets a http://aasnova.org/2017/07/05/discovery-of-a-free-floating-double-planet/