22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové budou pátrat po mimozemských civilizacích detekcí laserových signálů

17.08.2019

Astronomové z Breakthrough Listen (což je největší vědecko-výzkumný program zaměřený na hledání důkazů existence mimozemských civilizací) a VERITAS (Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array System) budou pátrat po pulsujících optických zdrojích světla pomocí čtyř optických reflektorů o průměru 12 metrů, které jsou umístěny na observatoři Fred Lawrence Whipple Observatory in Amado, Arizona.

VERITAS je soubor nejvýkonnějších teleskopů na světě, které jsou určeny ke studiu v oblasti vysokoenergetické astrofyziky včetně gama paprsků. Jsou schopny detekovat gama záření přicházející ze vzdáleného vesmíru a hledat extrémně krátké záblesky modrého Čerenkovova světla, které vzniká při srážkách gama záření s horními vrstvami zemské atmosféry.

Teleskopy VERITAS budou vyhledávat pulsující optické majáky s pulsy trvajícími méně než několik nanosekund. V průběhu takového časového okamžiku mohou umělé majáky snadno přezářit jakékoliv hvězdy na obloze nacházející se ve stejném směru.

Použití všech čtyř teleskopů pracujících současně umožní dosáhnout velmi efektivního rozlišení v případě falešného pozitivního pozorování.

Když budeme pátrat po inteligentním životě mimo naši Zemi, zatím nevíme, kde existuje nebo jakým způsobem komunikuje,“ říká Yuri Milner, zakladatel iniciativy Breakthrough Initiatives. „Proto je naší strategií pozorování na mnoha místech oblohy a tolika možnými způsoby, jak jen můžeme. VERITAS tak rozšiřuje náš okruh pozorování mnohem dál.“

Astronomové budou pátrat po signaturách v podobě optických pulsů v okolí hvězd uvedených v seznamu Breakthrough Listen.

Breakthrough Listen je již velmi výkonný, komplexní a intenzivní vyhledávací program, který byl převzat pro pátrání po signálech inteligentního života mimo naši Zemi,“ říká Andrew Siemion, astrofyzik a ředitel Berkeley SETI Research Center. „Nyní s doplněním o zařízení VERITAS můžeme registrovat rovněž novou důležitou třídu signálů: rychlé optické pulsy.“

Optická komunikace již byla použita NASA k přenosu velmi přesných obrázků z Měsíce na Zemi, takže je zde důvod se domnívat, že pokročilá civilizace může používat zdokonalenou verzi této technologie pro mezihvězdnou komunikaci,“ říká profesor Jamie Holder z Department of Physics and the Bartol Research Institute at the University of Delaware.

Použití velké plochy zrcadel čtyř velkých dalekohledů VERITAS nám umožní pátrat po těchto extrémně slabých optických záblescích na noční obloze, které mohou odpovídat signálům mimozemských civilizací.“

Zdroj: http://www.sci-news.com/astronomy/veritas-extraterrestrial-civilizations-07483.html a https://breakthroughinitiatives.org/initiative/1