Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » 17 milionů euro na podporu evropských inovací v detekčních a zobrazovacích technologiích

06.09.2018

Iniciativa ATTRACT spojuje špičkové výzkumné laboratoře a experty ekonomického managementu s úmyslem vytvořit evropský inovační ekosystém, který pomůže urychlit vývoj převratných technologií a jejich uplatnění na trhu. Iniciativa, jejímž partnerem je i ESO, bude v oblasti detekce a zobrazování financovat 170 novátorských projektů s vysokým tržním potenciálem. Cílem je napomoci vzniku a rozvoji produktů, služeb, společností a pracovních míst v oblasti nových technologií detekce a zobrazování.

K nastartování převratných (disruptivních) inovací poskytne projekt ATTRACT 17 milionů Euro jako základní financování pro celkem 170 projektů, které budou v Evropě vyvíjet průlomové technologie detekce a zobrazování.

ESO staví a provozuje řadu nejpokročilejších pozemních astronomických dalekohledů na světě a její činnost proto závisí na využití moderních technologií detekce a zobrazování. Jako partner iniciativy ATTRACT bude ESO profitovat z pokroku ve vývoji nových převratných detektorů podporovaného tímto projektem.

Proces proměny nových vědeckých poznatků do podoby technologií, které umožňují převratnou inovaci, se často děje náhodou. ATTRACT se snaží vytvořit a rozvinout systematické a trvalé mechanismy umožňující tuto transformaci,“ říká Henry Chesbrough, autor pojmu 'open innovation' a speciální poradce projektu ATTRACT. „Oproti postupné inovaci, ke které dochází reakcí či adaptací na vzniklý problém, je průlomová inovace poháněna snahou předvídat vznikající a budoucí potřeby.“

Základní fond ATTRACT je určen výzkumníkům a podnikatelům z organizací v celé Evropě. Návrhy na projekty je možné již podávat a to do 31. října 2018. Jednotlivé projekty následně ohodnotí odborná komise, která úspěšné uchazeče vybere na základě jejich vědeckého přínosu, inovativnosti a potenciálního vlivu na společnost. Výsledky budou vyhlášeny začátkem roku 2019.

170 takto vybraných a finančně podpořených projektových týmů bude mít jeden rok na další rozvoj svých myšlenek. Během této fáze jim obchodní a inovační experti z konsorcia ATTRAC (Aalto University, EIRMA a ESADE Business School) pomohou najít způsob, jakým se jejich převratná technologie dá přeměnit do podoby průlomových inovací se silným tržním potenciálem.

Většina vědeckého pokroku, technických aplikací, komerčně hodnotných produktů a podniků orientovaných na nové společenské výzvy určitou měrou závisí na detekčních a zobrazovacích technologiích. Disruptivní inovace vzniklé pomocí ATTRACT podnítí změny, které budou mít reálný dopad na život lidí.

Příkladem budoucích aplikací pro společnost mohou být: přenosné skenery pro ambulantní léčbu, sensory pomáhající zrakově postiženým s orientací, sítě senzorů pro zefektivnění zemědělství při nižší spotřebě energie, lepší využití monitorování a analýzy rozsáhlých dat pro efektivnější práci továren, lepší formy online výuky nebo nové přesnější metody sledování klimatických změn.

Iniciativa ATTRACT je vedena laboratoří CERN (European Organization for Nuclear Research) a sdružuje organizace EMBL (European Molecular Biology Laboratory), ESO (European Southern Observatory), ESRF (European Synchrotron Radiation Facility), XFEL (European XFEL), ILL (Institut Laue-Langevin), Aalto University, EIRMA (European Industrial Research Management Association) a ESADE. Projekt je financován programem EU Horizont 2020 pro výzkum a inovace.

ATTRACT je novátorská iniciativa, která spojuje evropské instituce základního výzkumu a průmyslové společnosti s cílem podílet se na vývoji příští generace detekčních a zobrazovacích technologií. Projekt je financován z programu Horizont 2020 Evropské unie. Cílem projektu je napomoci při obnově a proměně evropské ekonomiky a zlepšení života lidí vytvářením a rozvojem produktů, služeb, společností a pracovních míst. Více informací najdete na www.attract-eu.com.

Špičkové detekční a zobrazovací technologie tvoří páteř mnoha průmyslových sektorů, včetně informačních a komunikačních technologií, energetického průmyslu, leteckého průmyslu, medicíny, robotiky, kosmického výzkumu a dopravy. Tyto technologie představují trh v hodnotě přes 100 miliard euro (Frost & Sullivan Report, “Top Technologies in Sensors & Control”).

• Trh se zobrazovacími technologiemi ve zdravotnictví a radiačními detektory má představuje hodnotu 21 miliard euro.
  • Satelitní snímkování (zobrazování pomocí satelitů) představuje trh v hodnotě 2 miliard euro a předpokládá se, že mezi roky 2018 a 2023 dále meziročně poroste o 14.2 %.
  • 'Open data' mohou vytvořit trh v hodnotě přes 2.7 bilionů euro.
  • Sektor informačních a komunikačních technologií představuje 4 % z celkového HDP Evropské unie a zahrnuje technologie, jako je pokročilá výroba, robotická ramena, dálkové sensory a optomechanické prvky.

Evropský výzkum už ve všech těchto oborech exceluje. Dostupnost fondů ATTRACT urychlí vývoj přelomových technologií a návratnost evropských investic do vědeckého výzkumu zainteresováním soukromých investorů. ATTRACT také vytvoří metody, kterými soukromé investice mohou podporovat vzniklé obchodní firmy, čímž se podpoří ekonomický růst v příštích letech.

ESO je nejvýznamnější mezivládní astronomická organizace v Evropě, která v současnosti provozuje nejproduktivnějších pozemní astronomické observatoře světa. ESO má 15 členských států: Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie a dvojici strategických partnerů – Chile, která hostí všechny observatoře ESO, a Austrálii. ESO uskutečňuje ambiciózní program zaměřený na návrh, konstrukci a provoz výkonných pozemních pozorovacích komplexů umožňujících astronomům dosáhnout významných vědeckých objevů. ESO také hraje vedoucí úlohu při podpoře a organizaci celosvětové spolupráce v astronomickém výzkumu. ESO provozuje tři unikátní pozorovací střediska světového významu nacházející se v Chile: La Silla, Paranal a Chajnantor. Na Observatoři Paranal, nejvyspělejší astronomické observatoři světa pro viditelnou oblast, pracuje Velmi velký dalekohled VLT a dva přehlídkové teleskopy – VISTA a VST. Dalekohled VISTA pozoruje v infračervené části spektra a je největším přehlídkovým teleskopem světa, dalekohled VST je největším teleskopem navrženým k prohlídce oblohy ve viditelné oblasti spektra. ESO je významným partnerem zařízení APEX a revolučního astronomického teleskopu ALMA, největšího astronomického projektu současnosti. Nedaleko observatoře Paranal, na hoře Cerro Armazones, staví ESO nový dalekohled ELT (Extremely Large Telescope) s primárním zrcadlem o průměru 39 m, který se stane „největším okem lidstva hledícím do vesmíru“.

Soňa Ehlerová; překlad;Astronomický ústav AV ČR, 251 65 Ondřejov, Česká republika