13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Ultramasivní černá díra objevena v eliptické galaxii Holmberg 15A

Ultramasivní černá díra objevena v eliptické galaxii Holmberg 15A

11.08.2019

Astronomové využívající dalekohled Evropské jižní observatoře ESO s názvem VLT (Very Large Telescope) objevili obrovskou černou díru ukrývající se v centru objektu Holmberg 15A, což je superobří eliptická galaxie, která je centrálním a dominantním členem kupy galaxií pojmenované Abell 85. Hmotnost této černé díry se odhaduje na 40 miliard hmotností Slunce.

Astronomové již dlouho vědí o této třídě největších černých děr, které dostaly označení supermasivní černé díry. Typicky takovéto objekty, které se nacházejí v centrech velkých galaxií, dosahují hmotnosti v rozmezí 100 000 až 10 miliard hmotností Slunce. Avšak centrální galaxie uvnitř obří kupy galaxií Abell 85 obsahuje gigantickou černou díru s hmotností zcela jistě převyšující výše uvedený limit 10 miliard slunečních hmotností.

Astronomové referovali o černé díře takové velikosti jako o ultramasivní černé díře a doposud je známo pouze několik takovýchto potvrzených exemplářů.

Nově objevená ultramasivní černá díra se ukrývá uvnitř objektu Holmberg 15A, což je superobří eliptická galaxie nacházející se v centru kupy galaxií Abell 85 obsahující více než 500 galaxií. Od Země ji dělí asi 700 miliónů světelných roků. Černou díru objevil astronom Kianusch Mehrgan se svými spolupracovníky z Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics and University Observatory Munich.

Získali jsme širokoúhlá spektroskopická data z Holmberg 15A, nejjasnější galaxie v centru kupy galaxií Abell 85, pořízená spektrometrem MUSE (Multi-Unit Spectroscopic Explorer) na dalekohledu VLT ve dnech 16. 11. 2017 a 10. 8. 2018,“ říká Kianusch Mehrgan.

Ultramasivní černá díra uvnitř galaxie Holmberg 15 A má odhadovanou hmotnost asi 40miliardkrát vyšší, než je hmotnost Slunce.

Jedná se o černou díru s největší hmotností určenou na základě přímé dynamické detekce ve známém vesmíru,“ dodávají astronomové.

Ve skutečnosti je zhruba dvakrát hmotnější než černá díra v galaxii NGC 4889 s odhadovanou hmotností 21 miliard hmotností Slunce nebo černá díra v galaxii NGC 1600 s hmotností 17 miliard Sluncí. Nově objevená černá díra je nejen nejhmotnější známou černou dírou, ale je také 4 až 9krát větší než předpokládaná galaktická výduť tvořená hvězdami.“

Práce byla publikována v časopise Astrophysical Journal.

Zdroj: http://www.sci-news.com/astronomy/ultramassive-black-hole-holmberg-15a-07459.html a https://www.sciencealert.com/an-absolutely-gargantuan-black-hole-has-been-found-as-massive-as-40-billion-suns