22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Švédsko a kosmická turistika

Švédsko a kosmická turistika

25.03.2009

Švédsko je připraveno připojit se k provozování kosmické turistiky – v roce 2012 zde zahájí provoz první kosmodrom pro starty malých soukromých kosmických dopravních prostředků včetně těch, které připravuje společnost Virgin Galactic. Kosmodrom vyroste v severní části území Švédska.

Očekáváme, že první starty kosmických turistů budou v USA zahájeny již v roce 2011, ze švédského kosmodromu Kiruna odstartují první turisté v roce 2012,“ říká mluvčí kosmodromu Johanna Bergstroem-Roos.

Předpokládá se, že nejprve bude provozovat kosmickou turistiku společnost Virgin Galactic, jejímž majitelem je Richard Branson. Koncepce soukromých kosmických letů spočívá ve vynesení kosmického raketoplánu do výšky 110 až 130 km nad zemský povrch, v absolvování několikaminutového pobytu v beztížném stavu a následuje návrat na Zemi.

Společnost Virgin Galactic podepsala smlouvu se zástupci pěti zemí severní Evropy, podle níž mohou turistické agentury těchto států prodávat letenky na jednotlivé suborbitální lety, realizované jak z území USA (Nové Mexiko), tak ze švédského kosmodromu Kiruna. Byla zveřejněna „evropská“ cena za letenku pro jednoho pasažéra, která podle současného kurzu činí 153 000 euro (200 000 dolarů). Zástupci společnosti Virgin Galactic ubezpečují, že po zavedení pravidelných letů cena letenky zcela jistě klesne.

Jsme přesvědčeni, že Kiruna se stane hlavním evropským kosmodromem pro realizaci kosmické turistiky,“ dodává Johanna Bergstroem-Roos.

Ve vzdálenosti 45 km od Kiruny leží švédské kosmické středisko Esrange Space Center. Vypouštějí se zde sondážní rakety do výšky až 800 km.

Každý kosmický turista nejen že zakusí na několik minut beztížný stav a bude pozorovat jak vesmír, tak zakřivení zemského povrchu, ale v případě startů ze švédského kosmodromu k tomu přibude ještě pozorování polárních září a pobyt v podmínkách polárního dne či polární noci. Je tomu tak proto, že se Kiruna nachází pouhých 145 km od severního polárního kruhu.

Jsou připraveny různé programy pro celé rodiny. Jeden člen rodiny se může například nacházet na pomezí mezi zemskou atmosférou a kosmickým prostorem – při suborbitálním letu, zatímco další rodinní příslušníci se mohou například vypravit na severní pól. A nejen to. Ve vesnici Jukkasjärvi, vzdálené od Kiruny 17 km, je k dispozici ledový hotel (Ice Hotel), je možné absolvovat výlety na lyžích, na saních s psím spřežením nebo na sněžném skútru.

Bylo již prodáno celkem 300 letenek na suborbitální starty v kosmických dopravních prostředcích společnosti Virgin Galactic. Mezi zájemci jsou Finové, Dánové i Švédové. Většina z nich však bude startovat z amerického kosmodromu, neboť si již zakoupili letenky na starty v roce 2011.

Zdroj: http://www.physorg.com/news156611244.html