25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nové webové stránky NASA o globálním oteplování

Nové webové stránky NASA o globálním oteplování

27.06.2008

Nové webové stránky NASA, JPL (Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Kalifornie) jsou určeny ke vzdělávání a informování veřejnosti v oblasti klimatických změn na Zemi. Internetové stránky s názvem „The Global Climate Change“ poskytují srozumitelné informace o příčinách a důsledcích klimatických změn, a také o tom, jakým způsobem se NASA podílí na jejich výzkumu.

Nové webové stránky „The Global Climate Change“ jsou dostupné z adresy http://climate.jpl.nasa.gov.

Jaké hlavní informace na nových stránkách najdete?

• Průběžně aktualizované informace o „zdravotním stavu“ naší planety, vypracované na základě takových klimatických indikátorů, jako je stav ledové pokrývky, hodnota globální průměrné teploty, změny výšky mořské hladiny, změny koncentrace skleníkových plynů apod.
  • Interaktivní vizualizaci (zobrazení) současných klimatických dat včetně „Sea Level Viewer“, což je program, který poskytuje topografická data o hladině oceánů při pohledu z kosmického prostoru, a také o jevech, jako je El Niňo apod. Program „Global Climate Change Time Machine“ je jakýsi stroj času, umožňující pohled do minulosti na klimatické změny, které probíhaly dříve a na předpokládané změny v budoucnu (změny výšky mořské hladiny, změna koncentrace oxidu uhličitého, změny teploty atd.).
  • Možnost stažení počítačových programů, které umožní sledování klíčových indikátorů klimatických změn tak, jak jsou postupně zjišťovány pomocí satelitů NASA.
  • Srozumitelné články, vysvětlující zjištěná fakta, příčiny a důsledky klimatických změn, nejistoty v určení globálních klimatických změn; přinášejí rovněž odkazy na vybrané zdroje, které poskytují informace o možných řešeních.
  • Pohled NASA na Zemi – celkový pohled prostřednictvím pokračujících misí NASA, studujících oceány, atmosféru, pevniny, led i biosféru.
  • Nejnovější informace z NASA o výzkumu klimatických změn.

Model Země na základě družicových pozorování.JPL se podílí na výzkumu Země jako systému ze všech úhlů pohledu: zkoumá oceány, pevniny, atmosféru, biosféru a kryosféru (zalednění). Cílem je zjistit, jak se mění zemské klima, porozumět příčinám těchto změn. Podporuje vývoj počítačových modelů, umožňujících předpovídat budoucí trend klimatických změn. V současné době má JPL k dispozici 6 vědeckých družic na oběžné dráze kolem Země společně s dalšími 5 přístroji, umístěnými na družicích NASA s názvy Terra, Aqua a Aura. Nejnovější družice JPL s názvem Ocean Surface Topography Mission/Jason-2 byla vypuštěna 20. 6. 2008. Několik dalších družic bude podle plánu vypuštěno v průběhu příštích několika let včetně družice OCO (Orbiting Carbon Observatory), jejíž start se očekává v lednu 2009.

Zdroj: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.cfm?release=2008-116