22.10.2019
Slavnostní shromáždění příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

V pátek 18. října 2019 proběhlo slavnostní setkání u příležitosti výročí založení Ballnerovy hvězdárny. Ta vznikala ze soukromých prostředků Antonína Ballnera (1900-1972) v letech 1929 až 1935. Mezi slavnostními hosty byly přítomni nejen zástupci odborné veřejnosti, ale i představitelé vedení města Valašské Meziříčí, a především zástupci rodiny Antonína Ballnera v osobě jeho vnučky Růženy Jungbauerové.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nová teorie původu mezihvězdného vetřelce ´Oumuamua

Nová teorie původu mezihvězdného vetřelce ´Oumuamua

22.03.2019

Astronomové z Yale University a California Institute of Technology (Caltech) prohlašují, že ´Oumuamua – nedávno objevený a velmi diskutovaný kus kosmického kamene – se dá nejlépe vysvětlit jako kometa neobvyklých vlastností. Těleso je rovněž označováno jako 1I/2017 U1. Přestože se objevilo mnoho různých vysvětlení jeho původu, v žádném případě není cizí kosmickou sondou, jak navrhovali někteří odborníci.

´Oumuamua je prvním makroskopickým objektem zcela jasně mezihvězdného původu, který byl pozorován ve Sluneční soustavě. Má značně protáhlý tvar, jeho délka byla odhadnuta na 275 metrů (jiné odhady uvádějí 100 až 800 metrů). Objekt cestoval mezihvězdným prostorem milióny roků před tím, než vstoupil do Sluneční soustavy.

Neznámý objekt pojmenovaný později ´Oumuamua objevili 19. 10. 2017 jako první astronomové z University of Hawaii, a to více než měsíc po jeho největším přiblížení ke Slunci. Jméno objektu znamená v havajštině „průzkumníka“ nebo „posla“, který k nám byl vyslán z dávné minulosti.

Chování objektu ´Oumuamua v následujících měsících astronomy docela zmátlo. Například vykazoval malé, avšak trvalé zrychlování, které nemohlo být vysvětleno jednoduše gravitačním působením Slunce. Když pozorování započala, byla vypracována řada nových klasifikací a revizí současných teorií: těleso bylo klasifikováno jako kometa, následně jako asteroid a nakonec bylo zjištěno, že se jedná o mezihvězdného návštěvníka. Teorie jeho původu zahrnují cokoliv od úlomku planetárního tělesa až po mezihvězdnou kosmickou loď.

Těleso samo o sobě zahrnuje řadu záhad,“ říká Darryl Seligman, postgraduální student a hlavní autor článku, který byl přijat k publikování v časopise Astrophysical Journal Letters. Darryl Seligman, Gregory Laughlin (profesor astronomie na Yale University) a profesor Konstantin Batygin z Caltech tvrdí, že objekt ´Oumuamua je urychlován docela pozemsky: dochází u něj k uvolňování plynů z nitra v důsledku zahřívání Sluncem.

Takovéto „odplynování“ nastává pravidelně u komet, poznamenávají astronomové. Když se kometa přiblíží ke Slunci a je jeho teplem zahřívána, dochází k výtryskům uvolněných plynů. Kometární ohony jsou vytvářeny proudem prachových částic obsažených ve výtryscích, které odrážejí sluneční záření.

Nicméně ´Oumuamua nevykázala žádný důkaz přítomnosti ohonu. A nejen to, ´Omuamua také nevykazuje žádný náznak rotace, která by byla způsobena výtryskem plynů.

V modelu, který jsme navrhli pro těleso ´Oumuamua, není odplynování tělesa eruptivní z jednoho konkrétního místa na povrchu,“ říká Gregory Laughlin. „Místo toho se výtrysky vyskytují na různých místech povrchu – migrují – putují za teplem a závisí na směru ke Slunci.“

To by mohlo znamenat, že místo rotace jako u typické komety vykazuje těleso ´Omuamua kývavý pohyb jako kyvadlo, dodává Gregory Laughlin.

V současné době těleso ´Omuamua překročilo při vzdalování od Slunce dráhu planety Saturn; bude trvat více než 10 000 roků, než zcela opustí Sluneční soustavu.

Avšak podle astronomů vyplývá z objevu „vetřelce“ ´Omuamua, že každá blízká hvězda v naší Galaxii může takovéto těleso odvrhnout v průběhu procesu vzniku planet. Pokud je to pravda, tak nová generace pozemních dalekohledů, jako je například připravovaný LSST (Large Synoptic Survey Telescope), který bude postaven v Chile, může astronomům pomoci zjistit mnohem více informací o podobných objektech a procesech jejich vzniku.

Když budou LSST a další podobné dalekohledy fungovat společně, bude každý rok zaregistrováno velké množství těchto mezihvězdných cestovatelů,“ dodává Darryl Seligman.

Výzkum podpořil Astrobiologický institut NASA.

Zdroj: https://scitechdaily.com/astronomers-have-a-new-theory-on-interstellar-rock-oumuamua/ a http://www.sci-news.com/astronomy/oumuamua-interstellar-comet-odd-properties-06987.html