22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Již brzy bude severní pól v létě zcela bez ledu

Již brzy bude severní pól v létě zcela bez ledu

04.05.2020

Severní ledový oceán bude v létě velmi pravděpodobně bez sněhu a ledu alespoň dočasně ještě před rokem 2050. Účinnost opatření k ochraně klimatu bude rozhodující, jak často a na jak dlouho se tak stane. Takové jsou závěry nových vědeckých studií zahrnujících 21 výzkumných společností z celého světa, které koordinoval Dirk Notz z University of Hamburg, Německo.

Výzkumný tým analyzoval nedávné výsledky ze 40 rozdílných klimatických modelů. Na základě těchto modelů vědci zvažovali budoucí vývoj ledové pokrývky v oblasti Severního ledového oceánu ve scénáři s vysokou budoucí emisí oxidu uhličitého a s nízkým stupněm ochrany klimatu. Podle očekávání ztrácí Arktický oceán podle této simulace v letním období rychle ledovou pokrývku. Avšak nová studie zjistila, že led letního Arktického oceánu rovněž bude příležitostně mizet, jestliže emise oxidu uhličitého se budou rapidně zmenšovat.

Jestliže zredukujeme globální emise rychle a důkladně, a tudíž udržíme globální oteplování pod dvěma stupni vzhledem k předprůmyslové úrovni, led v Severním ledovém oceánu bude přesto pravděpodobně příležitostně mizet v letním období až do roku 2050. To nás skutečně překvapilo,“ říká Dirk Notz, který je vedoucím výzkumné skupiny mořského ledu University of Hamburg, Německo.

V současné době pokrývá mořský led oblast kolem severního pólu po celý rok. Každé léto se oblast pokrytá ledem zmenšuje, v zimě se znovu obnovuje. V odpověď na pokračující globální oteplování se celková oblast Arktického oceánu, která je pokryta ledem, rychle zmenšovala v průběhu uplynulých několika dekád. To podstatně ovlivňuje arktický ekosystém a klima: ledem pokryté oblasti jsou místa vhodná jako lokality obývané ledními medvědy a tuleni a udržují Arktidu studenou v důsledku toho, že odráží sluneční záření.

Jak často bude polární oblast ztrácet ledovou pokrývku v budoucnu, kriticky závisí na budoucích emisích oxidu uhličitého, jak to vyplývá ze studie. Pokud budou emise rapidně redukovány, roky bez ledu se mohou vyskytovat pouze občas. Pokud budou emise vysoké, pak se Severní ledový oceán bude vyskytovat bez ledové pokrývky po většinu roků. Z toho důvodu lidstvo stále bude mít vliv na to, jak často budou polární oblasti ztrácet svoji ledovou pokrývku.

Zdroj: https://scitechdaily.com/soon-the-north-pole-will-be-ice-free-in-summer/