22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Irsko se připojí k Evropské jižní observatoři

Irsko se připojí k Evropské jižní observatoři

02.10.2018

Irsko podepsalo dohodu a stane se 16. členským státem ESO

John Halligan T. D., irský ministr pro školství, vzdělanost, inovace, výzkum a rozvoj, a Xavier Barcons, generální ředitel ESO, podepsali 26. září 2018 dohodu o přistoupení, která Irsku umožní stát se členskou zemí ESO (Evropské organizace pro astronomický výzkum na jižní polokouli) – nejproduktivnější astronomické observatoře světa. ESO očekává přijetí Irska s nadšením a bude spolupracovat s irskými vědci i průmyslovými podniky na dalším rozvoji špičkové astronomie.

Na základě této dohody podepsané 26. září 2018 v Dublinu získávají irští astronomové přístup k nejvyspělejším pozemním astronomickým dalekohledům světa. Podpisem byl formálně stvrzen jednohlasný souhlas nejvyššího řídícího orgánu Rady ESO (ESO Council) s členstvím Irska, který vyslovila na svém zasedání již 6. června letošního roku.

Proces formální ratifikace plného členství Irska v ESO byl mezitím téměř dokončen, poté co členství schválili Dáil Éireann a Seanad Éireann – Irské národní shromáždění a Senát. Celý proces bude završen, jakmile bude oficiální ratifikační dokument uložen na francouzském ministerstvu zahraničí, k čemuž by mělo dojít během několika dní. Den uložení se následně stane oficiálním datem přistoupení Irska k ESO.

Je nám ctí přivítat Irsko jako nejnovějšího člena naší organizace,“ řekl generální ředitel ESO Xavier Barcons. „Zkušená a činorodá irská astronomická komunita přispěje k široké paletě kompetencí v rámci členských států ESO a posílí pozici ESO na čele celosvětové astronomie. Irští astronomové na oplátku získají přístup k sestavě těch nejvyspělejších pozemních dalekohledů a příležitost podílet se v rámci partnerství s ostatními členskými státy na vývoji příští generace přístrojů pro ESO. Hodně očekáváme také od spolupráce s irskými průmyslovými partnery na stavbě a provozu unikátních zařízení ESO.“

Dohoda o přistoupení upevňuje pozici irské astronomické komunity jako aktivního člena na poli světové astronomie. Členstvím v ESO získává Irsko nejen přístup k arsenálu špičkových teleskopů a přístrojů ESO včetně dalekohledu VLT (Very Large Telescope) na observatoři Paranal nebo radioteleskopu ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) na planině Chajnantor, ale také příležitost podílet se v následujících letech na stavbě největšího teleskopu světa ELT (Extremely Large Telescope).

Přistoupením k ESO Irsko píše další kapitolu své již tak bohaté astronomické historie sahající několik století do minulosti. V průběhu 19. století bylo Irsko po několik desetiletí zemí, kde se nacházel největší teleskop světa – Leviathan of Parsonstown – dalekohled s primárním zrcadlem o průměru 1,8 metru umístěný na pozemcích hradu ve městě Birr (Birr Castle, v současnosti na stejném místě pracuje anténa I-LOFAR radioteleskopu pro nízké frekvence). Irská astronomická komunita a průmysl špičkových technologií podporovali členství země v ESO po řadu let a nyní díky němu získají přístup ke stávajícím zařízením i novým průmyslovým příležitostem.

Ve své řeči u příležitosti podpisu dohody ministr Halligan uvítal tento důležitý krok k plnému členství Irska: „Je mi ctí podepsat tuto dohodu o členství v ESO. Představuje završení práce vlády, ESO i irské astronomické komunity. Jako člen jedné z hlavních astronomických výzkumných organizací světa, bude mít Irsko příležitost podílet se na úžasných společných výzkumných, inovačních a průmyslových kontraktech. Tato významná investice do naší vědecké komunity demonstruje trvalý zájem irské vlády o výzkum a vývoj na akademické i průmyslové úrovni.“

ESO je nejvýznamnější mezivládní astronomická organizace v Evropě, která v současnosti provozuje nejproduktivnější pozemní astronomické observatoře světa. ESO má 16 členských států: Belgie, Česko, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie a dvojici strategických partnerů – Chile, která hostí všechny observatoře ESO, a Austrálii. ESO uskutečňuje ambiciózní program zaměřený na návrh, konstrukci a provoz výkonných pozemních pozorovacích komplexů umožňujících astronomům dosáhnout významných vědeckých objevů. ESO také hraje vedoucí úlohu při podpoře a organizaci celosvětové spolupráce v astronomickém výzkumu. ESO provozuje tři unikátní pozorovací střediska světového významu nacházející se v Chile: La Silla, Paranal a Chajnantor. Na Observatoři Paranal, nejvyspělejší astronomické observatoři světa pro viditelnou oblast, pracuje VLT (Velmi velký dalekohled) a dva přehlídkové teleskopy – VISTA a VST. Dalekohled VISTA pozoruje v infračervené části spektra a je největším přehlídkovým teleskopem světa, dalekohled VST je největším teleskopem navrženým k prohlídce oblohy ve viditelné oblasti spektra. ESO je významným partnerem zařízení APEX a revolučního astronomického teleskopu ALMA, největšího astronomického projektu současnosti. Nedaleko Observatoře Paranal, na hoře Cerro Armazones, staví ESO nový dalekohled ELT (Extrémně velký dalekohled) s primárním zrcadlem o průměru 39 m, který se stane „největším okem lidstva hledícím do vesmíru“.

Calum Turner; ESO Public Information Officer; Garching bei München, Germany; Tel.: +49 89 3200 6655; Mobil: +49 151 1537 3591; Email: pio@eso.org