25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » DAWN objevila organické látky na povrchu Ceres

DAWN objevila organické látky na povrchu Ceres

26.02.2017

Kosmická sonda NASA s názvem Dawn objevila důkazy přítomnosti organických látek na povrchu trpasličí planety Ceres, největšího tělesa v hlavním pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Vědci využili data z mapovacího spektrometru VIR (Visible and Infra-Red spectrometer), který pracuje v oboru viditelného světla a infračerveného záření. Spektrometr detekoval organické látky uvnitř a v okolí kráteru nazvaného Ernutet na severní polokouli tělesa. Organické molekuly jsou z vědeckého hlediska důležité, protože jsou nezbytnou – i když ne dostačující – součástí života na Zemi.

Přístroj VIR byl schopen detekovat a zmapovat výskyt a rozložení organických látek na povrchu Ceres, protože se mimořádně projevují právě v oboru infračerveného záření.

Objev rozšiřuje rostoucí seznam těles ve Sluneční soustavě, na kterých byly objeveny organické látky. Organický materiál byl nalezen v některých meteoritech, stejně tak je jeho přítomnost vyvozována z teleskopických pozorování některých planetek. Ceres sdílí mnoho společných rysů s meteority bohatými na vodu a organické látky – konkrétně se jedná o skupinu meteoritů označovaných jako uhlíkaté chondrity. Tento objev ještě více podpořil souvislost mezi trpasličí planetou Ceres, touto skupinou meteoritů a jejich mateřskými tělesy.

Toto je první jasný objev organických molekul u tělesa obíhajícího v hlavním pásu planetek,“ říká Maria Cristina De Sanctis, hlavní autorka studie, působící na National Institute of Astrophysics, Řím. Objev byl publikován v časopise Science.

Data obsažená v publikovaném článku podporují představu, že organické látky pocházejí z trpasličí planety Ceres. Uhličitany a jíly dříve identifikované na povrchu asteroidu Ceres poskytly důkazy pro různou chemickou aktivitu za přítomnosti vody a tepla. To zvyšuje pravděpodobnost, že organické látky byly „zpracovány“ v teplém, na vodu bohatém prostředí.

Astronomové SwRI (Southwest Research Institute) studovali geologii související s oblastmi na povrchu Ceres, které jsou bohaté na organické látky. Sonda Dawn prozkoumala region v okolí kráteru Ernutet, kde byly objeveny koncentrace organických látek (oblasti jsou označené písmeny „a“ až „f“). Barevné rozlišení ukazuje intenzitu absorpce záření organickými látkami, kde teplé barvy představují nejvyšší koncentraci organických molekul.

Objev organických látek doplňuje charakteristické vlastnosti trpasličí planety Ceres, které souvisejí s ingrediencemi a podmínkami pro život v dávné minulosti. Při předcházejících výzkumech byly objeveny hydratované minerály, uhličitany, vodní led a čpavkové jíly, které musely být pozměněny působením vody. Uhličitan sodný a soli, jako například ty, které byly objeveny ve světlé oblasti kráteru Occator, byly dopraveny na povrch tělesa prostřednictvím tekutiny.

Tento objev přispívá k našemu pochopení možného původu vody a organických látek na Zemi,“ říká Julie Castillo-Rogez, vědecká pracovnice projektu Dawn, se sídlem na NASA's Jet Propulsion Laboratory v Pasadeně, Kalifornie.

Organické látky na povrchu trpasličí planety Ceres jsou převážně situovány v oblasti pokrývající přibližně 1000 kilometrů čtverečních povrchu. Charakteristické rysy organických látek jsou velmi zřetelné na dně kráteru Ernutet, na jeho jižním okraji a v oblasti na vnější straně směrem na jihovýchod. Další velká oblast s dobře definovanými charakteristikami byla nalezena v severozápadní části okraje kráteru a vyvrženého materiálu. Byly zde nalezeny i další menší oblasti bohaté na organický materiál několik kilometrů západně a východně od kráteru. Organický materiál byl rovněž objeven na velmi malých částech povrchu trpasličí planety Ceres v kráteru Inamahari, přibližně 400 kilometrů od již zmiňovaného kráteru Ernutet.

Americká sonda NASA s názvem Dawn byla vypuštěna 27. září 2007. Od července 2011 dlouhodobě zkoumala planetku Vesta, posléze zamířila k největšímu tělesu hlavního pásu planetek – k trpasličí planetě Ceres o průměru 950 kilometrů. Dne 18. listopadu 2015 sestoupila sonda DAWN na nejnižší plánovanou oběžnou dráhu kolem Ceres. Detailní snímky měly rozlišení asi 35 metrů/pixel.

Zdroj: https://phys.org/news/2017-02-scientists-geology-ceres.html a https://www.nasa.gov/feature/jpl/dawn-discovers-evidence-for-organic-material-on-ceres