01.06.2022
Klub nadaných dětí ve školním roce 2022/2023

Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Na obloze » Úkazy » Zákryt planety Jupiter Měsícem - 15. 7. 2012

Zákryt planety Jupiter Měsícem - 15. 7. 2012

Měsíc, který poměrně rychle „křižuje“ oblohu, může zakrýt nejen Slunce (v tom případě nastává zatmění Slunce), ale mnohem častěji zakryje některou hvězdu, občas také nějakou planetu. Zákryty hvězd nejsou příliš nápadné úkazy. Případy, kdy se za Měsícem skryje opravdu jasná hvězda (aby byl úkaz přitažlivý i pro pozorovatele bez dalekohledu), nastávají jen výjimečně. Z jasnějších hvězd může Měsíc zakrýt například hvězdu Aldebaran v souhvězdí Býka, Regula ze souhvězdí Lva, hvězdu Antares ze souhvězdí Štíra apod.

Zajímavějším úkazem z pohledu běžného pozorovatele, spoléhajícího se pouze na svůj zrak či malý dalekohled (triedr), jsou zákryty jasných planet Měsícem. V období od roku 2003 nastaly doposud pouze 3 zákryty Venuše (2004, 2007, 2008), 3 zákryty planety Mars (2006, 2007, 2008) a 2 zákryty Saturnu Měsícem (oba 2007) – myslí se úkazy viditelné z území České republiky.

Zákryt planety Jupiter Měsícem: 15. 7. 2012

Dne 15. července 2012 – v ranních hodinách – zakryje Měsíc největší planetu Sluneční soustavy, obří planetu Jupiter. Úkaz se bude odehrávat nad východním obzorem. Na připojeném obrázku je zobrazena oblast viditelnosti úkazu na povrchu naší planety, zeleným kotoučkem je vyznačena poloha Valašského Meziříčí.

Úkaz se bude odehrávat v souhvězdí Býka. Ve vzdálenosti asi 6° od Měsíce spatříme jasně zářící planetu Venuši. V případě dobrých pozorovacích podmínek by mohly být viditelné i zákryty čtyř nejjasnějších (galileovských) měsíců planety Jupiter (Io, Europa, Ganymed, Kallisto). Na následujícím obrázku je vzhled noční oblohy v době zákrytu planety Jupiter Měsícem.

Základní časové údaje:

Východ Měsíce: 01 h 43 min SELČ
Fáze Měsíce: cca 4 dny před novem
Stáří Měsíce: 25,3 dne
Začátek úkazu:  03 h 35 min 32,1 s SELČ Slunce 10,6° pod obzorem
Největší fáze úkazu: 03 h 57 min 56,0 s SELČ
Konec úkazu: 04 h 21 min 04,4 s SELČ Slunce 5,6° pod obzorem
Východ Slunce: 04 h 58 min SELČ

Poznámky:

Trvání zákrytu: 45 min 32,2 s
Časové údaje pro začátek a konec úkazu se vztahují na střed kotoučku planety Jupiter
Další údaje najdete například ve Hvězdářské ročence 2012 či Astronomické ročence 2012

Mimořádné úkazy

I v příštích letech dojde k několika zákrytům planet Měsícem. Některé se budou odehrávat v nočních hodinách, k jiným dojde v denní dobu. O průběhu jejich viditelnosti Vás budeme informovat.

Mimořádný úkaz nastane 13. 2. 2056. Měsíc současně zakryje dvě planety, které se budou při pohledu ze Země promítat na oblohu blízko vedle sebe. Bude se jednat o planety Merkur a Mars. Vzhledem k jejich malé úhlové vzdálenosti nebude pro Měsíc problém, aby je obě na chvíli zakryl. Několik hodin předtím Měsíc ještě projde v těsné blízkosti planet Jupiter a Venuše.