27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Videometeory v roce 2013

Videometeory v roce 2013

Od listopadu 2012 jsou na střeše jižní budovy Hvězdárna Valašské Meziříčí napevno instalovány dva video-systémy pro zaznamenávání přeletů meteorů. V roce 2013 tedy měly naše kamery první možnost zaznamenat celý rok meteorické aktivity z jednoho pevného stanoviště. Pevná instalace kamer navíc umožnila částečnou automatizaci pozorování, což se projevilo na počtu napozorovaných nocí i zachycených meteorů.

Sloučená zorná pole obou kamer s vykreslenými meteory za rok 2013
Ve směru překážek omezujíích výhled (stromů) je patrný úbytek meteorů.
Až na drobné technické problémy většinou softwarového rázu, které zapříčinily přestávku v pozorování maximálně 5 dní během roku u každé ze dvojice kamer, běžely naše detekční systémy prakticky každou noc. Hlavní mezery v pozorovacích datech jsou způsobeny delšími obdobími nízké inverzní oblačnosti nebo dlouhodobých srážek.

Základní charakteristikou, podle které lze uplynulý rok zhodnotit, je počet nocí, ve kterých byl naším systém zaznamenán alespoň jeden meteor. V případě východního systému to bylo 221 nocí, v případně jižního (který je o něco méně citlivý) to bylo 214 nocí.

Přestože maxima aktivnějších rojů (Kvadrantid, Perseid i Geminid) byla rušena oblačností, podařilo se východní kamerou v roce 2013 zaznamenat 3 842 jednotlivých meteorů. Největší část z nich tvořily meteory sporadické (které nebyly přiřazeny k žádnému známému roji). Bylo jich zaznamenáno 1525. Největší množství rojových meteorů bylo přiřazeno Perseidám (549), Orionidám (123) a Jižním delta Akvaridám (61). Za zmínku stojí počet zachycených Zářijových Perseid (49, při spršce 9. září 2013, článek).

Z jižní stanice máme 2 352 záznamů meteorů. Z toho 872 sporadických, 407 Perseid, 60 Orionid a 41 Jižních delta Akvarid. Jižní kamera zachytila v uvedené spršce 35 Zářijových Perseid.

Zajímavostí je fakt, že kompletní zpracované záznamy z dvojice kamer za rok 2013 představují téměř přesně 400 GB dat.

Přestože měření jasností meteorů (zvláště těch jasných) je z našich výstupů dosti problematické (využíváme nastavení pro maximální dosah a jasné meteory jsou často saturovány – poskytují více signálu, než je náš systém schopen zpracovat, měření navíc ovlivňuje oblačnost nebo Měsíc), nabízíme vám na následujících videích deset meteorů s nejvyšší naměřenou jasností, jaké byly v roce 2013 zachyceny jižní i východní kamerou.

stanice Valašské Meziříčí S - jih stanice Valašské Meziříčí E - východ