Malé vědění dává lidem pýchu,
velké skromnost.

Je objekt 2007 OR10 výrazně větší než se myslelo?

18.05.2016

Transneptunické těleso 2007 OR10 v Kuiperově pásu může být podstatně větší, než se doposud myslelo. Jedná se o těleso objevené v roce 2007 týmem astronomů z Kalifornského technologického institutu (známý také jako Caltech) v Pasadeně. Tento objekt je kandidátem na trpasličí planetu a také největší nepojmenovaný objekt našeho planetárního systému.

Planeta Devět - planeta, která nemá existovat

12.05.2016

Zprávy o tom, že ve vzdálených končinách Sluneční soustavy existuje pravděpodobně další planeta, plnily titulky především na počátku roku 2016. Otázkou však zůstává, jak a kde by mohla devátá planeta vzniknout. Astronomové mají různé scénáře získané díky počítačovým simulacím. Výsledek zní: planeta Devět by ve skutečnosti neměla vzniknout.

celý článek

Cassini zkoumá jezera metanu na Titanu

08.05.2016

Titan je mezi téměř dvěma stovkami měsíců ve Sluneční soustavě jediným, který je obklopen hustou atmosférou a velkými rezervoáry kapaliny na povrchu. To z něj dělá těleso podobné terestrickým planetám, především Zemi.

celý článek

Ve čtvrtek bude padat prach z Halleovy komety

02.05.2016

Ve čtvrtek 5. května kolem 22h SELČ nastane maximum Eta Aquarid. Maximum není nijak ostré, meteory tohoto roje můžeme pozorovat několik dní před a po maximu. V okamžiku maxima bude radiant pod obzorem, vychází až ráno, pozorování roje je tedy nejlepší mezi 2. a 4. hodinou ranní (SELČ). V tu dobu můžeme spatřit až 8 meteorů za hodinu. Letos budou pro pozorování ideální podmínky, jelikož Měsíc se bude nacházet ve fázi těsně před novem.

celý článek

U trpasličí planety Makemake objeven souputník

27.04.2016

Pátráním na periferii Sluneční soustavy objevil Hubbleův kosmický teleskop HST (NASA) malý tmavý měsíc obíhající kolem Makemake, druhé nejjasnější ledové trpasličí planety – po Plutu – v Kuiperově pásu.

Pozorování proměnných hvězd - duben 2016

20.05.2016

Dubnový měsíc byl věnován fotometrii GJ 3236 všemi dostupnými dalekohledy. Bylo to z důvodu experimentu zachycení případných erupcí souběžně v různých filtrech. Vzhledem k tomu, že erupce trvají poměrně krátkou dobu, není možné tyto jevy pozorovat jedním dalekohledem a měnit filtry a mít dostatečné pokrytí světelné křivky. Impulsem k této kampani byla publikace o podobné eruptivní zákrytové dvojhvězdě YY Gem, která vznikla na základě pozorování z roku 2012 (Bruce L. Gary - Photometric Monitoring by Amateurs in Support of a YY Gem Professional Observing Project).

Pozorování proměnných hvězd - březen 2016

14.04.2016

Poslední měsíce nepřejí jasným nocím, nejinak tomu bylo i v březnu. Tento měsíc patří podle dlouhodobého sledování k měsícům, kdy zpravidla bývá jasno patnáct a více nocí. Letos vyšlo pouze pět nocí, celkem bylo pořízeno 5419 měření. Podařilo se nám zachytit jednu erupci u GJ 3236 17. března a to na dvou observatořích – ve Valašském Meziříčí a Trhových Sviných.
V okolí zákrytové dvojhvězdy HP Aur byly objeveny dvě nové proměnné hvězdy s pořadovými čísly Cze V 841 a Cze V 842 Aur.

Pozorování proměnných hvězd – leden 2016

22.02.2016

Z pozorovatelského hlediska ledny nejsou příliš nakloněny ani pro proměnné hvězdy. Během pěti jasných nocí jsme zaznamenali 7784 měření. Dne 8. ledna 2016 se nám podařilo během společného pozorování s ondřejovskou hvězdárnou zaznamenat slabší vzplanutí u GJ 3236 Cas. Po roce také pokračujeme fotometrií eruptivní dvojhvězdy NSVS 06507557 Ari.

Spektra meteorů v roce 2015

03.02.2016

Na Hvězdárně Valašské Meziříčí jsou momentálně v provozu tři kamery opatřené spektroskopickým systémem. Hlavním cílem těchto kamer je zaznamenávání spekter meteorů a tedy zjištění chemického složení meteoroidů a také emisních čar prvků obsažených v atmosféře Země.

Pozorování Slunce v roce 2015

27.01.2016

Loňský rok 2015 byl prvním rokem po posledním maximu cyklu sluneční aktivity. S tím souvisí i celkový pokles sluneční aktivity a jejich projevů v minulém roce. Na druhou stranu jse se dočkali největší polární záře za posledních dvanáct let a mohli jsem sledovat částečné zatmění Slunce 20. března 2015. Zveme Vás na malé ohlednutí za sluneční aktivitou v roce 2015.

Program Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády

16.05.2016

V polovině února 2016 měl na hvězdárně premiéru nový program pro děti z mateřských škol Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády. Stejně jako u programu Na hvězdárně s krtečkem jsme i nyní využili nesmírné zvídavosti a zvědavosti dětí, vtáhli jsme je do hry a byli jsme velmi překvapení, co všechno naši nejmenší návštěvníci z mateřských škol už o vesmíru ví.

Přechod Merkuru v přímém přenosu

09.05.2016

Hvězdárna Valašské Meziříčí připravila pro zájemce o pozorování přechodu planety Merkur přes sluneční disk 9. května 2016 v odpoledních hodinách speciální program. Kromě vizuálního pozorování pomocí slunečních dalekohledů bude možné v hale hvězdárny sledovat online přenos záběrů probíhajícího úkazu z přístrojů, které slouží pro odborná pozorování. Přenos bude možné shlédnout i prostřednictvím internetu na adrese pozorovanislunce.eu.

Na půdě Akademie věd ČR se představila i spolupráce se Zlínským krajem

14.04.2016

Dne 7. dubna 2016 proběhlo v budově Akademie věd ČR pracovní setkání představitelů této vědecké instituce se zástupci krajů a partnery k programu Regionální spolupráce AV ČR s kraji České republiky. Poprvé byli mezi hosty také zástupci Zlínského kraje a byly prezentovány dosavadní výsledky společného projektu Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i. v Praze a Hvězdárny Valašské Meziříčí, příspěvkové organizace Zlínského kraje.

Ptačí budky pro hvězdárnu

04.04.2016

Netradiční akce se na valašskomeziříčské hvězdárně odehrála v předvečer Mezinárodního dne ptactva, který připadá na 1. 4. 2016. Ve spolupráci s mladými ochránci přírody z oddílu Falco ČSOP jsme obohatili parkový areál o celkem 6 ptačích budek. Samotné instalace budek se ujali mladí ochranáři pod dohledem svého zkušeného vedoucího pana Mirka Dvorského.

Robotika s manipulačními rukami - rozšíření programu Automatizace a robotika

26.02.2016

V roce 2012 jsme úspěšně dokončili realizaci projektu Obloha na dlani, v rámci kterého jsme naši programovou nabídku pro školy rozšířili o inovativní výukové programy Optika a optické jevy, Elektromagnetismus a elektrostatika a Automatizace a robotika.Tato témata jsme začlenili také do přeshraniční spolupráce a našich aktivit.

celý článek

ESO podepsala největší kontrakt v historii pozemní astronomie — na dodávku kopule a nosné konstrukce pro dalekohled E-ELT

26.05.2016

Na ceremoniálu v Garchingu u Mnichova (Německo), který se uskutečnil 25. května 2016, podepsali zástupci ESO a ACe Consorcium (tvořeného firmami Astaldi, Cimolai a subdodavatelskou skupinou EIE) kontrakt na dodávku kopule a nosné konstrukce dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope). Jedná se o největší kontrakt, jaký kdy ESO uzavřela, a zároveň největší kontrakt v dějinách pozemní astronomie. Při této příležitosti byl zveřejněn návrh konstrukce dalekohledu E-ELT. Stavba kopule i dalekohledu tak může skutečně začít.

Překrásná hvězdnatá výzdoba

18.05.2016

Snímek pořízený pomocí dalekohledu ESO/VLT zachycuje oblast, kde záření jasných modrých hvězd nutí svítit plyn zbylý z posledního období formování nových stálic. Hvězdokupa mladých modrobílých hvězd je zde zkrášlena závojem svítícího plynu – působivě barevnou emisní mlhovinou nesoucí označení LHA 120-N55. Astronomové tyto oblasti zkoumají, aby se dozvěděli více o podmínkách, jaké panují v místech, kde se rodí nové hvězdy.

celý článek

U nedaleké mimořádně chladné trpasličí hvězdy byla objevena trojice potenciálně obyvatelných planet

03.05.2016

Prozatím nejvhodnější kandidáti pro hledání života mimo Sluneční soustavu

Astronomové pracující s dalekohledem TRAPPIST na observatoři ESO/La Silla objevili trojici planet na oběžné dráze kolem mimořádně chladné trpasličí hvězdy vzdálené 40 světelných let od Slunce. Velikostí a povrchovou teplotou jsou tyto planety srovnatelné se Zemí nebo Venuší a to z nich činí jedny z nejvhodnějších dosud známých cílů pro hledání života mimo Sluneční soustavu. Zároveň se jedná o vůbec první planety objevené u takto drobné a slabé hvězdy. Výsledky byly zveřejněny 2. května 2016 ve vědeckém časopise Nature.

celý článek

Jedinečný artefakt z doby formování Země se vrací po miliardách let v mrazu

02.05.2016

Bezocasá kometa z Oortova oblaku přináší informace o původu Sluneční soustavy

Astronomové nedávno objevili unikátní objekt složený nejspíš z hmoty, která se vyskytovala ve vnitřní části Sluneční soustavy v době formování Země, ale byla uchována v chladu Oortova oblaku po miliardy let až dodnes. Pozorování provedená pomocí dalekohledů ESO/VLT a Canada France Hawai`i Telescope ukázala, že těleso s kometárním označením C/2014 S3 (PANSTARRS) je prvním objektem na dlouhoperiodické dráze, které svými vlastnostmi spíše připomíná původní planetku z nitra Sluneční soustavy. Objekt by mohl přinést důležité informace o vzniku Sluneční soustavy.

Čtyři lasery nad Paranalem

27.04.2016

Zařízení 4LGSF pro dalekohled VLT poprvé použito

Dne 26. dubna 2016 se na observatoři ESO/Paranal uskutečnilo slavnostní setkání u příležitosti prvního použití čtveřice nových výkonných laserů, které jsou jednou z hlavních součástí systému adaptivní optiky pro dalekohled VLT. Účastníci shlédli působivou ukázku nejmodernější laserové technologie v kontrastu s majestátní přírodní krásou oblohy na Paranalu. Instalované zařízení využívá dosud nejvýkonnější lasery a umožňuje na přístrojích ESO vůbec poprvé použít větší počet umělých laserem vytvořených referenčních hvězd k opravě obrazu pomocí systému adaptivní optiky.

Astronomické cestování