Malé vědění dává lidem pýchu,
velké skromnost.

Venuše byla v minulosti obyvatelnou planetou

17.08.2016

Venuše byla v minulosti obyvatelnou planetou. Aspoň podle nejnovějšího výzkumu americké kosmické agentury NASA. Podle ní byl na Venuši před 3,5 miliardami let mělký oceán a povrch planety byl jen mírně chladnější než povrch dnešní Země.

Perseidy 2016

09.08.2016

Již tento týden vrcholí aktivita nejznámějšího meteorického roje zvaného Perseidy, někdy též Slzy Svatého Vavřince. Nejlepší podmínky pro letošní pozorování nastávají dvě noci po sobě, a to ze čtvrtku na pátek (z 11./12. srpna) a z pátku na sobotu (12./13.srpna). V průběhu obou nocí můžeme na obloze vidět až 70 meteorů za hodinu. Ideální potom je pozorování roje mezi půlnocí a 4. hodinou ranní.

celý článek

Velká rudá skvrna na Jupiteru zahřívá horní vrstvy atmosféry

07.08.2016

Astronomové z Centra pro kosmickou fyziku Bostonské univerzity publikovali v časopise Nature závěry, že Velká rudá skvrna na Jupiteru může poskytovat záhadný zdroj energie potřebné k zahřátí horních vrstev atmosféry na překvapivě vysoké pozorované hodnoty.

celý článek

Čínské lunární vozítko „Nefritový králík“ ukončilo svoji činnost

04.08.2016

Čínské lunární vozítko „Jutu“ (Nefritový králík), které zkoumalo povrch Měsíce od prosince 2013, ukončilo svoji práci. Informovala o tom ve středu 3. srpna 2016 agentura China News Service s odkazem na prohlášení čínské Státní správy pro vědu, techniku a obranný průmysl (SASTIND).

celý článek

Chybějící velké krátery na trpasličí planetce Ceres

03.08.2016

Povrch planetky Ceres je pokryt nesčetnými mladými krátery. Žádný z nich však nepřekračuje průměr 280 kilometrů. Tato trpasličí planeta musela být během své 4,5 miliardy let trvající existence zasažena celou řadou velkých asteroidů. Kam tedy zmizely všechny velké krátery? To je otázka, se kterou si nyní vědci lámou hlavu.

Pozorování proměnných hvězd – červen 2016

01.08.2016

Krátké noci a relativní nepřízeň počasí mi umožnilo pozorovat šest nocí a získat 5 386 měření proměnných hvězd. Většinu z nich jsem věnoval fotometrii zákrytové dvojhvězdy NSVS 01031772 Cam v očekávání erupcí. Bohužel se mi nepodařilo zaznamenat žádnou, ale bylo možné pozorovat změny svítivosti dvojhvězdného systému mimo zákryty. Ty jsou pravděpodobně způsobené eliptičností hvězd. Po delší době jsem získal i jedno minimum zákrytové dvojhvězdy EW Lyr, u které se původně podle analýzy Petra Zascheho měla vyskytovat třetí hvězda, ale v současné době to bude zřejmě jinak. Podrobnější informace o této dvojhvězdě jsou uvedené v následující části článku.

Spektra meteorů zachycená ve Valašském Meziříčí v první polovině roku 2016

14.07.2016

Spektrum meteoru. Původním záměrem bylo psát pravidelné články o zachycených spektrech každé tři měsíce. Jelikož však počasí v prvních měsících roku 2016 obecně nepřálo pozorování, rozhodli jsme se udělat přehled za prvních 6 měsíců tohoto roku.

celý článek

Záznam a komparace spektra blesku

24.06.2016

Dva ze tří spektrografů na Hvězdárně Valašské Meziříčí.Na hvězdárně Valašské Meziříčí jsou v současné době v provozu tři kamery opatřené spektroskopickým systémem. Hlavním cílem těchto kamer je zaznamenávání spekter meteorů a tedy identifikace chemického složení meteoroidů a také emisních čar prvků obsažených v atmosféře Země. Nicméně v období výskytu bouřkové činnosti se cíle pozorování mohou změnit a spektrografy mohou zaznamenat spektra elektrostatických výbojů – blesků. Tak tomu bylo i během bouřky ve večerních hodinách dne 19. 6. 2016.

Pozorování proměnných hvězd – květen 2016

13.06.2016

Noci se zkracují a souhvězdí Kasiopei je nízko nad severním obzorem, tudíž jsem přerušil soustavné pozorování eruptivní hvězdy GJ 3236 a začal se věnovat jiným hvězdám. Během 10 nocí bylo pořízeno 10 051 měření proměnných hvězd. Kromě jiných zajímavých výsledků se podařilo v poli LR Cam objevit novou zákrytovou proměnnou hvězdu typu EB.

Pozorování proměnných hvězd - duben 2016

20.05.2016

Dubnový měsíc byl věnován fotometrii GJ 3236 všemi dostupnými dalekohledy. Bylo to z důvodu experimentu zachycení případných erupcí souběžně v různých filtrech. Vzhledem k tomu, že erupce trvají poměrně krátkou dobu, není možné tyto jevy pozorovat jedním dalekohledem a měnit filtry a mít dostatečné pokrytí světelné křivky. Impulsem k této kampani byla publikace o podobné eruptivní zákrytové dvojhvězdě YY Gem, která vznikla na základě pozorování z roku 2012 (Bruce L. Gary - Photometric Monitoring by Amateurs in Support of a YY Gem Professional Observing Project).

Muzejní noc 2016

09.06.2016

Hvězdáři ze Stínadel se i v letošním roce připojili k Muzejní noci ve Valašském Meziříčí, kterou organizovalo místní kulturní zařízení. Vrtkavé počasí pátečního večera neodradilo více jak 500 návštěvníků od prohlídky nebeské klenby, techniky a budov hvězdárny.

Program Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády

16.05.2016

V polovině února 2016 měl na hvězdárně premiéru nový program pro děti z mateřských škol Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády. Stejně jako u programu Na hvězdárně s krtečkem jsme i nyní využili nesmírné zvídavosti a zvědavosti dětí, vtáhli jsme je do hry a byli jsme velmi překvapení, co všechno naši nejmenší návštěvníci z mateřských škol už o vesmíru ví.

Přechod Merkuru v přímém přenosu

09.05.2016

Hvězdárna Valašské Meziříčí připravila pro zájemce o pozorování přechodu planety Merkur přes sluneční disk 9. května 2016 v odpoledních hodinách speciální program. Kromě vizuálního pozorování pomocí slunečních dalekohledů bude možné v hale hvězdárny sledovat online přenos záběrů probíhajícího úkazu z přístrojů, které slouží pro odborná pozorování. Přenos bude možné shlédnout i prostřednictvím internetu na adrese pozorovanislunce.eu.

Na půdě Akademie věd ČR se představila i spolupráce se Zlínským krajem

14.04.2016

Dne 7. dubna 2016 proběhlo v budově Akademie věd ČR pracovní setkání představitelů této vědecké instituce se zástupci krajů a partnery k programu Regionální spolupráce AV ČR s kraji České republiky. Poprvé byli mezi hosty také zástupci Zlínského kraje a byly prezentovány dosavadní výsledky společného projektu Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i. v Praze a Hvězdárny Valašské Meziříčí, příspěvkové organizace Zlínského kraje.

Ptačí budky pro hvězdárnu

04.04.2016

Netradiční akce se na valašskomeziříčské hvězdárně odehrála v předvečer Mezinárodního dne ptactva, který připadá na 1. 4. 2016. Ve spolupráci s mladými ochránci přírody z oddílu Falco ČSOP jsme obohatili parkový areál o celkem 6 ptačích budek. Samotné instalace budek se ujali mladí ochranáři pod dohledem svého zkušeného vedoucího pana Mirka Dvorského.

celý článek

V obyvatelné zóně u nejbližší sousední hvězdy byla objevena planeta

24.08.2016

Kampaň 'Pale Red Dot' odhalila planetu o hmotnosti Země obíhající kolem Proximy Centauri

Astronomové využívající dalekohledy ESO a přístroje dalších observatoří objevili důkazy existence planety na oběžné dráze kolem Proximy Centauri, Slunci nejbližší sousední hvězdy. Dlouho hledaný objekt, označený Proxima b, obíhá kolem své mateřské hvězdy, chladného červeného trpaslíka, jednou za 11 dní. Tato pravděpodobně kamenná planeta je jen o málo hmotnější než Země a na jejím povrchu by mohly panovat podmínky vhodné pro existenci vody v kapalném stavu. Jedná se o nejbližší známou extrasolární planetu, která by zároveň mohla být nejbližším útočištěm života mimo Sluneční soustavu. Odborný článek popisující tento přelomový objev byl zveřejněn 25. srpna 2016 v prestižním vědeckém časopise Nature.

Hvězdná laboratoř ve Střelci

10.08.2016

Malý shluk jasných modrých hvězd v levém horním rohu tohoto snímku, jehož mamutí originální verze má rozlišení 615 megapixelů, je pro vědce dokonalou kosmickou laboratoří, ve které mohou zkoumat život a smrt různých typů hvězd. Hvězdokupa známá pod označením M18 (Messier 18) je složena ze stálic, které vznikly společně, ze stejného mohutného oblaku plynu a prachu. Záběr, který zachycuje rovněž červeně zářící oblaky vodíku a temné prachové filamenty, byl pořízen pomocí dalekohledu VST (VLT Survey Telescope) na observatoři ESO/Paranal v Chile.

celý článek

Bílý trpaslík ostřeluje červeného záhadným paprskem

28.07.2016

Astronomové využívající dalekohled ESO/VLT a další pozemní i kosmické přístroje objevili nový exotický typ dvojhvězdy. Systém AR Scorpii tvoří bílý a červený trpaslík. Bílý trpaslík s vysokou frekvencí otáčení urychluje elektrony ve svém okolí téměř na rychlost světla. Tyto vysoce energetické částice následně generují záblesky elektromagnetického záření, které dopadá na sousední hvězdu. Celý proces způsobuje výrazná zjasnění systému v oborech od ultrafialového po rádiové záření, která se opakují s periodou 1,97 minuty. Výzkum byl prezentován 28. července 2016 ve vědeckém časopise Nature.

celý článek

Vzplanutí hvězdy zviditelnilo sněžnou čáru

19.07.2016

ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) vůbec poprvé rozlišila tzv. sněžnou čáru v protoplanetárním disku. Tato hranice vymezuje oblast, kde teplota v disku poklesne dostatečně nízko, aby se z vodní páry mohl tvořit sníh. Dramatické zvýšení jasnosti mladé hvězdy V883 Orionis velmi rychle oteplilo vnitřní část disku a posunulo čáru sněhu do mnohem větší vzdálenosti, než je pro protohvězdy obvyklé. Díky tomu ji bylo možné vůbec poprvé přímo pozorovat. Výsledky pozorování jsou publikovány v časopise Nature, 14. července 2016.. Vzplanutí může trvat stovky let.

Nejhlubší pohled do Orionu

18.07.2016

Infračervené snímky z VLT odhalují neočekávané množství málo hmotných objektů

Infračervený přístroj HAWK-I na dalekohledu ESO VLT (Very Large Telescope) v Chile se zadíval do srdce mlhoviny v Orionu mnohem hlouběji, než kdokoli či cokoli předtím. Pozoruhodný snímek odhaluje asi desetkrát víc hnědých trpaslíků a osamělých objektů s hmotností typickou pro planety, než bylo dosud známo. Tento objev představuje výzvu pro doposud přijímanou představu historie tvorby hvězd v Orionu.

Astronomické cestování