Malé vědění dává lidem pýchu,
velké skromnost.

Ruský FREND je připraven zahájit měření neutronového toku na Marsu

29.06.2016

Ruská agentura Roskosmos hlásí, že byly úspěšně zakončeny zkoušky vědeckých přístrojů kosmické sondy Trace Gas Orbiter (TGO) pro misi ExoMars-2016.

Mise ExoMars je společným projektem agentury Roskosmos a Evropské kosmické agentury (ESA) na výzkum Marsu, jeho povrchu, atmosféry a klimatu z oběžné dráhy i z povrchu planety. Projekt otevře novou etapu výzkumu vesmíru pro Evropu a Rusko.

Super Grand Canyon na měsíci Pluta

29.06.2016

Od průletu sondy NASA s názvem New Horizons kolem Pluta stále přicházejí do řídícího střediska nové a nové informace. Astronomové i nadále data zpracovávají a publikují nové výsledky. Například bylo zjištěno, že na největším měsíci PlutaCharonu – se nachází mimořádný kaňon, který je delší a hlubší než známý Grand Canyon na Zemi.

celý článek

Nová data srovnávají Plutovy ledové měsíce

23.06.2016

Sonda New Horizons prolétla kolem Pluta a jeho měsíců už téměř před rokem. Teprve nyní, v novém balíčku dat, došlo i na Plutův malý měsíc Nix. Nové data poskytují přesvědčivý důkaz o tom, že jeho povrch je pokryt vodním ledem, podobným tomu, co už nedávno sonda objevila na dalším z měsíců Pluta, Hydře. Tento nový výsledek poskytuje další  indicie o vzniku satelitního systému Pluta.

celý článek

Vědci poprvé pozorovali magnetickou rekonexi v detailu

21.06.2016

Vědcům se podařilo pozorovat přepojení magnetických siločar na Slunci. Při tomto jevu zvaném magnetická rekonexe se uvolňuje velké množství energie a to způsobem hrajícím důležitou roli při ohřevu horních vrstev sluneční atmosféry. Pozorování potvrdilo dřívější teoretické úvahy.

Gravitační vlny znovu detekovány

17.06.2016

Dne 26. prosince 2015 v 03:38:53 UTC zaznamenali vědci příchod gravitačních vln – zčeření struktury prostoročasu – již podruhé v krátké době. Gravitační vlny byly detekovány dvojicí detektorů LIGO umístěných v Livingstonu (Louisiana) a v Hanfordu (Washington), USA. Observatoře LIGO financuje National Science Foundation (NSF) a byly navrženy, postaveny a jsou řízeny organizacemi Caltech a MIT. Zpráva o objevu byla přijatá k publikování v časopise Physical Review Letters.

celý článek

Záznam a komparace spektra blesku

24.06.2016

Dva ze tří spektrografů na Hvězdárně Valašské Meziříčí.Na hvězdárně Valašské Meziříčí jsou v současné době v provozu tři kamery opatřené spektroskopickým systémem. Hlavním cílem těchto kamer je zaznamenávání spekter meteorů a tedy identifikace chemického složení meteoroidů a také emisních čar prvků obsažených v atmosféře Země. Nicméně v období výskytu bouřkové činnosti se cíle pozorování mohou změnit a spektrografy mohou zaznamenat spektra elektrostatických výbojů – blesků. Tak tomu bylo i během bouřky ve večerních hodinách dne 19. 6. 2016.

Pozorování proměnných hvězd – květen 2016

13.06.2016

Noci se zkracují a souhvězdí Kasiopei je nízko nad severním obzorem, tudíž jsem přerušil soustavné pozorování eruptivní hvězdy GJ 3236 a začal se věnovat jiným hvězdám. Během 10 nocí bylo pořízeno 10 051 měření proměnných hvězd. Kromě jiných zajímavých výsledků se podařilo v poli LR Cam objevit novou zákrytovou proměnnou hvězdu typu EB.

Pozorování proměnných hvězd - duben 2016

20.05.2016

Dubnový měsíc byl věnován fotometrii GJ 3236 všemi dostupnými dalekohledy. Bylo to z důvodu experimentu zachycení případných erupcí souběžně v různých filtrech. Vzhledem k tomu, že erupce trvají poměrně krátkou dobu, není možné tyto jevy pozorovat jedním dalekohledem a měnit filtry a mít dostatečné pokrytí světelné křivky. Impulsem k této kampani byla publikace o podobné eruptivní zákrytové dvojhvězdě YY Gem, která vznikla na základě pozorování z roku 2012 (Bruce L. Gary - Photometric Monitoring by Amateurs in Support of a YY Gem Professional Observing Project).

Pozorování proměnných hvězd - březen 2016

14.04.2016

Poslední měsíce nepřejí jasným nocím, nejinak tomu bylo i v březnu. Tento měsíc patří podle dlouhodobého sledování k měsícům, kdy zpravidla bývá jasno patnáct a více nocí. Letos vyšlo pouze pět nocí, celkem bylo pořízeno 5419 měření. Podařilo se nám zachytit jednu erupci u GJ 3236 17. března a to na dvou observatořích – ve Valašském Meziříčí a Trhových Sviných.
V okolí zákrytové dvojhvězdy HP Aur byly objeveny dvě nové proměnné hvězdy s pořadovými čísly Cze V 841 a Cze V 842 Aur.

Pozorování proměnných hvězd – leden 2016

22.02.2016

Z pozorovatelského hlediska ledny nejsou příliš nakloněny ani pro proměnné hvězdy. Během pěti jasných nocí jsme zaznamenali 7784 měření. Dne 8. ledna 2016 se nám podařilo během společného pozorování s ondřejovskou hvězdárnou zaznamenat slabší vzplanutí u GJ 3236 Cas. Po roce také pokračujeme fotometrií eruptivní dvojhvězdy NSVS 06507557 Ari.

Muzejní noc 2016

09.06.2016

Hvězdáři ze Stínadel se i v letošním roce připojili k Muzejní noci ve Valašském Meziříčí, kterou organizovalo místní kulturní zařízení. Vrtkavé počasí pátečního večera neodradilo více jak 500 návštěvníků od prohlídky nebeské klenby, techniky a budov hvězdárny.

Program Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády

16.05.2016

V polovině února 2016 měl na hvězdárně premiéru nový program pro děti z mateřských škol Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády. Stejně jako u programu Na hvězdárně s krtečkem jsme i nyní využili nesmírné zvídavosti a zvědavosti dětí, vtáhli jsme je do hry a byli jsme velmi překvapení, co všechno naši nejmenší návštěvníci z mateřských škol už o vesmíru ví.

Přechod Merkuru v přímém přenosu

09.05.2016

Hvězdárna Valašské Meziříčí připravila pro zájemce o pozorování přechodu planety Merkur přes sluneční disk 9. května 2016 v odpoledních hodinách speciální program. Kromě vizuálního pozorování pomocí slunečních dalekohledů bude možné v hale hvězdárny sledovat online přenos záběrů probíhajícího úkazu z přístrojů, které slouží pro odborná pozorování. Přenos bude možné shlédnout i prostřednictvím internetu na adrese pozorovanislunce.eu.

Na půdě Akademie věd ČR se představila i spolupráce se Zlínským krajem

14.04.2016

Dne 7. dubna 2016 proběhlo v budově Akademie věd ČR pracovní setkání představitelů této vědecké instituce se zástupci krajů a partnery k programu Regionální spolupráce AV ČR s kraji České republiky. Poprvé byli mezi hosty také zástupci Zlínského kraje a byly prezentovány dosavadní výsledky společného projektu Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i. v Praze a Hvězdárny Valašské Meziříčí, příspěvkové organizace Zlínského kraje.

Ptačí budky pro hvězdárnu

04.04.2016

Netradiční akce se na valašskomeziříčské hvězdárně odehrála v předvečer Mezinárodního dne ptactva, který připadá na 1. 4. 2016. Ve spolupráci s mladými ochránci přírody z oddílu Falco ČSOP jsme obohatili parkový areál o celkem 6 ptačích budek. Samotné instalace budek se ujali mladí ochranáři pod dohledem svého zkušeného vedoucího pana Mirka Dvorského.

Jupiter očekává přílet sondy Juno

27.06.2016

Působivý snímek planety Jupiter zveřejněný několik dní před příletem sondy Juno

V rámci příprav na blížící se přílet meziplanetární sondy Juno k Jupiteru pořídili astronomové pomocí dalekohledu ESO/VLT působivé snímky obří planety v oboru infračerveného záření. Pozorování provedli během kampaně, jejímž cílem bylo vytvořit detailní mapy oblačných struktur v atmosféře Jupiteru. Výsledky poslouží k plánování činnosti sondy Juno v následujících měsících, protože astronomům umožní seznámit se s aktuálním stavem atmosféry ještě před příletem sondy.

První úspěšná pozorování centra Galaxie pomocí GRAVITY

23.06.2016

— zařízení pro průzkum superhmotné černé díry nyní spolupracuje se všemi čtyřmi hlavními teleskopy systému VLT

Tým evropských astronomů použil nový přístroj GRAVITY pro dalekohled ESO/VLT a podařilo se mu získat mimořádné záběry centra naší Galaxie. Při tomto pozorování vědci poprvé zkombinovali světlo zachycené všemi čtyřmi hlavními dalekohledy systému VLT najednou. Získaná pozorování jsou však jen předzvěstí přelomových vědeckých výsledků, jakých GRAVITY bude schopen dosáhnout při výzkumu extrémně silných gravitačních polí v blízkosti superhmotné černé díry ve středu naší Galaxie. Znovu tak otestuje předpovědi Einsteinovy obecné teorie relativity.

Neočekávané množství obřích exoplanet v otevřené hvězdokupě M 67

17.06.2016

Mezinárodní tým astronomů nalezl v otevřené hvězdokupě M 67 nečekaně vysoký počet obřích extrasolárních planet typu horký Jupiter. Pozorování, která přinesla tento překvapivý objev, byla získána pomocí řady dalekohledů a přístrojů, mezi kterými byl také HARPS – spektrograf pracující na observatoři ESO/La Silla. V prostoru hvězdokupy s poměrně vysokou hustotou stálic dochází k častějším interakcím mezi planetami a blízkými hvězdami, což by mohlo nadprůměrný počet velkých a horkých planet vysvětlit.

celý článek

ALMA zachytila záření kyslíku z dosud největší vzdálenosti

17.06.2016

Mezinárodní tým astronomů využil radioteleskop ALMA k detekci záření kyslíku ve vzdálené galaxii, kterou pozorujeme tak, jak vypadala 700 milionů let po velkém třesku. Jedná se o dosud nejvzdálenější galaxii, ve které se kyslík podařilo jednoznačně pozorovat. Kyslík je zde pravděpodobně ionizován intenzivním vyzařováním mladých obřích hvězd. Tato galaxie by mohla být příkladem jednoho typu zdrojů zodpovědných za reionizaci vesmíru v raných fázích jeho vývoje.

celý článek

V protoplanetárním disku byl poprvé detekován metanol

15.06.2016

V protoplanetárním disku u hvězdy TW Hydrae se vědcům podařilo pomocí radioteleskopu ALMA (Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array) detekovat metanol (metyl alkohol). Jedná se o první pozorování této molekuly v mladém disku, ve kterém probíhá proces formování planet. Metanol je zároveň zatím jedinou složitější molekulou nalezenou v těchto discích v plynném stavu, o které však vědci vědí, že se uvolňuje jedině z pevné fáze (metanolového ledu). Objev astronomům pomůže pochopit chemické procesy probíhající během formování planetárních systémů, které následně vedou až ke vzniku základních stavebních kamenů života.

Astronomické cestování