Logo veřejné zakázky a poptávky

27.03.2017
O slunci, vzduchu a vodě

V minulém týdnu proběhla v mateřské škole v Ratiboři premiéra vzdělávacího programu pod názvem O slunci, vzduchu a vodě. A jak to v Ratiboři probíhalo?

10.03.2017
Jak si hrát na vědce!

Dne 8. března 2017 se v učebně hvězdárny potkali pedagogové z mateřských škol z okolí Valašského Meziříčí a Nového Jičína (Zubří, Rybí, Kopřivnice). Cílem tohoto setkání bylo další vzdělávání tzv. DVPP (doplňkové vzdělávání pedagogických pracovníků).

21.02.2017
Pololetní a jarní prázdniny na hvězdárně

V únoru jsme připravili dvě akce pro školáky, kteří měli pololetní a jarní prázdniny. Na 2. a 3. února jsme si připravili večerní astronomické pozorování pro rodiče s dětmi. Čtvrtek 16. února pak mohli žáci základních škol (v případě zájmu i jejich rodiče) strávit na hvězdárně s programovatelnými roboty.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Historie pozorování

Historie pozorování

Původní podoba Ballnerovy hvězdárny z počátku třicátých let 20. století.Zájemci o astronomii na Valašsku již v roce 1919 zakládají astronomický kroužek, který se schází v zámku Kinských a přilehlé zámecké zahradě. Antonín Ballner (1890-1972) zakládá v roce 1926 pobočku České astronomické společnosti a s kolektivem nadšenců staví v roce 1929 dřevěnou hvězdárničku, kterou otevřel každému, kdo měl o astronomii zájem. Ve své hvězdárničce prováděl se studenty gymnázia první astronomická pozorování, především pozorování Slunce. Na tato pozorování navázali studenti i další zájemci pod vedením Josefa Dolečka (1912-2003) i v nově postavené hvězdárně. V letech 1961 až 1962 zakládá Ing. Bohumil Maleček (1923-2008) první organizovanou síť pozorovatelů zákrytů hvězd tělesy Sluneční soustavy. Podle jeho vzoru byly budovány obdobné pozorovatelské sítě v NDR, Polsku, Jugoslávii apod. V roce 1964 byla dokončena dostavba druhé budovy hvězdárny, určené pro odborná pozorování.

Po druhé světové válce rostl zájem o astronomii, zakládaly se hvězdárny, avšak byl toSoubor dalekohledů v kopuli jižní budovy Hvězdárny Valašské Meziříčí. zájem velmi chaotický. Proto Ministerstvo školství a kultury za spolupráce s Československou astronomickou společností při Československé akademii věd a s vědeckými pracovníky astronomických ústavů rozhodlo o přidělení celostátních odborných úkolů nejzkušenějším a nejlépe vybaveným hvězdárnám.

Cílem bylo sjednotit pozorovací metody a zpracování napozorovaného materiálu. Hvězdárně Valašské Meziříčí byly přiděleny 3 celostátní odborné úkoly:

• v oboru vizuálního a fotografického sledování Slunce
  • v oboru zákrytů a zatmění (dnes zákrytů hvězd Měsícem a dalšími tělesy Sluneční soustavy)
  • pomaturitní studium astronomie.

Tato struktura se po změnách na počátku devadesátých let minulého století rozpadla. Odborná a pozorovatelská činnost na naší hvězdárně však zůstává zachována.