27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Historie pozorování

Historie pozorování

Původní podoba Ballnerovy hvězdárny z počátku třicátých let 20. století.Zájemci o astronomii na Valašsku již v roce 1919 zakládají astronomický kroužek, který se schází v zámku Kinských a přilehlé zámecké zahradě. Antonín Ballner (1890-1972) zakládá v roce 1926 pobočku České astronomické společnosti a s kolektivem nadšenců staví v roce 1929 dřevěnou hvězdárničku, kterou otevřel každému, kdo měl o astronomii zájem. Ve své hvězdárničce prováděl se studenty gymnázia první astronomická pozorování, především pozorování Slunce. Na tato pozorování navázali studenti i další zájemci pod vedením Josefa Dolečka (1912-2003) i v nově postavené hvězdárně. V letech 1961 až 1962 zakládá Ing. Bohumil Maleček (1923-2008) první organizovanou síť pozorovatelů zákrytů hvězd tělesy Sluneční soustavy. Podle jeho vzoru byly budovány obdobné pozorovatelské sítě v NDR, Polsku, Jugoslávii apod. V roce 1964 byla dokončena dostavba druhé budovy hvězdárny, určené pro odborná pozorování.

Po druhé světové válce rostl zájem o astronomii, zakládaly se hvězdárny, avšak byl toSoubor dalekohledů v kopuli jižní budovy Hvězdárny Valašské Meziříčí. zájem velmi chaotický. Proto Ministerstvo školství a kultury za spolupráce s Československou astronomickou společností při Československé akademii věd a s vědeckými pracovníky astronomických ústavů rozhodlo o přidělení celostátních odborných úkolů nejzkušenějším a nejlépe vybaveným hvězdárnám.

Cílem bylo sjednotit pozorovací metody a zpracování napozorovaného materiálu. Hvězdárně Valašské Meziříčí byly přiděleny 3 celostátní odborné úkoly:

• v oboru vizuálního a fotografického sledování Slunce
  • v oboru zákrytů a zatmění (dnes zákrytů hvězd Měsícem a dalšími tělesy Sluneční soustavy)
  • pomaturitní studium astronomie.

Tato struktura se po změnách na počátku devadesátých let minulého století rozpadla. Odborná a pozorovatelská činnost na naší hvězdárně však zůstává zachována.