27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Meteorologie

Meteorologie

Jelikož astronomové ke své práci potřebují pouze specifický typ počasí, je jasné, že zájem o hvězdy je odedávna spojen se sledováním jevů mezi nebem a zemí – tedy v zemské atmosféře. Odborně se tomu říká meteorologie a aktuální stav atmosféry je počasí.

Sledování počasí na Hvězdárně Valašské Meziříčí probíhá prostřednictví klimatologické (meteorologické) stanice Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMU, www.chmi.cz), a to již déle než 50 let. O její historii a měnících se metodách měření se můžete více dozvědět na stránce věnované meteostanici.

V současnosti pracuje tato stanice automaticky a máte možnost si tak prohlédnout údaje o aktuálním počasí ve Valašském Meziříčí (v podobě mapy, kterou na základě údajů ze stanic připravuje ČHMU). Více informací naleznete opět na samostatné stránce nazvané aktuální počasí.

Za dobu existence klimatologické stanice ČHMÚ na Hvězdárně Valašské Meziříčí zde byla zaznamenána řada meteorologických rekordů, poslední aktualizace proběhla v květnu roku 2012.

Jak chráníme Vaše osobních údaje