27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Výstavní projekty

Na této stránce jsou zveřejněny náhledové obrázky a pdf verze výstavních panelů v malém rozlišení, které byly připraveny a vyrobeny v rámci projektu Výstavou ke spolupráci a poznání.

SLUNCE, ZEMĚ, MĚSÍC

Tři tělesa, o nichž výstava pojednává, jsou pro člověka v mnoha praktických ohledech nenahraditelná. Učíme se o nich ve škole, díváme se na ně každý den a přesto o nich mnohdy příliš nevíme. Výstava je určena především žákům prvních stupňů základních škol, představuje a upozorňuje nenásilnou a hravou formou na základní fakta a informace.

Pro účely snadnějšího pochopení je také zpracován metodický materiál pro cílovou skupinu, který je v elektronické podobě dostupný na stránkách projektu ve formátu pdf.

Výstavní panel SZM-Slunce ve formátu pdf (769 kB)

Výstavní panel SZM-Země ve formátu pdf (905 kB)

Výstavní panel SZM-Měsíc ve formátu pdf (760 kB)

SLUNEČNÍ SOUSTAVA

je místem našeho života, a také místem, které člověk pomocí pozemské i kosmické techniky intenzivně zkoumá. I přes obrovský pokrok ve výzkumech a poznávání jednotlivých těles či skupin těles je stále co objevovat, vysvětlovat a především pochopit.

Tato výstava, kterou v rámci projektu sestavili naši slovenští kolegové a partneři z Kysucké hvězdárny, je přeložena kompletně do češtiny a nabízí základní přehled údajů, informací a aktualit pro jednotlivé skupiny těles Sluneční soustavy. Výstava je určena především druhých stupňům základních škol a školám středním.

Výstavní panel Sluneční soustava 01 - Slunce ve formátu pdf ( 1,83 MB)

Výstavní panel Sluneční soustava 02 - Terestrické planety ve formátu pdf (1,81 MB)

Výstavní panel Sluneční soustava 03 - Obří planety ve formátu pdf (1,49 MB)

Výstavní panel Sluneční soustava 04 - Měsíce ve formátu pdf (2,3 MB)

Výstavní panel Sluneční soustava 05 - MPH ve formátu pdf (2,05 MB)

METEOROLOGIE

O čemže je tato výstava? Autoři výstavy uvádějí: METEOROLÓGIA (z gréckeho meteora=vzdušné veci, logos=veda) je veda o zemskej atmosfére, jej zložení, stavbe, vlastnostiach, dejoch a javoch v nej prebiehajúcich. V súčasnosti sa väčšinou stotožňuje s fyzikou atmosféry.

Výstavní panel Meteorologie 01 ve formátu jpg (0,98 MB).

Výstavní panel Meteorologie 02 ve formátu jpg (0,97 MB).

Výstavní panel Meteorologie 03 ve formátu jpg (0,84 MB).

Výstavní panel Meteorologie 04 ve formátu jpg (1,28 MB).

Výstavní panel Meteorologie 05 ve formátu jpg (1,12 MB).

MODERNÍ KOSMOLOGIE

Kosmologií označujeme souhrn vědeckých poznatků, které vedou k pochopení vesmíru jako celku, zejména s ohledem na jeho původ a budoucnost. Kosmologie se z dřívějších filosofických úvah v průběhu 20. století přeměnila v exaktní vědeckou disciplínu, která má dnes široké experimentální zázemí.

Ve spolupráci s předním odborníkem a popularizátorem fyziky a astrofyziky panem prof. Petrem Kulhánkem, vedoucím oddělení teorie plazmatu, katedry fyziky elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze. Náročné téma vzniku a vývoje vesmíru obsahově a obrazově navrhl na pět panelů, které si můžete prohlédnout ve formátu pdf (s malým rozlišením).

Výstavní panel 01 ve formátu pdf (2,8 MB).

Výstavní panel 02 ve formátu pdf (2,3 MB).

Výstavní panel 03 ve formátu pdf (1,9 MB).

Výstavní panel 04 ve formátu pdf (2,5 MB).

Výstavní panel 05 ve formátu pdf (2,0 MB).