27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Stanice sítě CEMeNt

Zásadní změnu do pozorování meteorů přinesla moderní technika, zejména vysocecitlivé TV CCD kamery, které umožňují snímat průlety meteorů (zářící stopu) objektivní metodou.

Díky spojení s moderní výpočetní technikou, softwarem a větším počtem stanic dovoluje tato metoda v případě pozorování stejného meteoru z více stanic také výpočet dráhy meteoroidu v meziplanetárním prostoru. Cílem je tedy výpočet dvoj a vícestaničních drah meteoroidů, analýza mateřských těles meteorických rojů a také vyhledávání nových meteorických rojů. Důležitá je také analýza slabých rojů.

Přehledná mapka pozorovacích stanic v příhraniční oblasti

Na přiložené mapce se nacházejí pozorovací stanice patřící do sítě CEMeNt (Central European Meteor Network, česko-slovenská amatérská síť) a SVMN (slovenská profesionální síť, SlovakVideoMeteor Network). Obě tyto sítě jsou pak součástí nadnárodní sítě EDMONd

EDMOND (European viDeo MeteOr Network Database) je databáze drah, která je vypočítaná z dat získaných každodenním pozorováním meteorů pomocí videokamer, které jsou rozmístěné po celém světě. Jedná se tedy o nadnárodní databázi, která spojuje národní video sítě. Vznikla v roce 2011 spojením dosavadních sítí. V současné době spojuje 10 národních sítí: Česko, Slovensko, Itálie, Francie, Polsko, Maďarsko, Bosna a Hercegovina, Velká Británie, Ukrajina a Brazílie. V EDMONDu je také začleněna kompletní databáze sítě IMO VMN (International Meteor Organization Video Meteor Network) a také nezávislá chorvatská síť CMN (Croatian Meteor Network).

Síť CEMeNt

Jedná se o společnou videosíť českých a slovenských amatérských pozorovatelů CEMeNt (Central European Meteor Network). Vznikla v roce 2010, toho roku v dubnu se konal na AGO v Modre druhý seminář, kde byla domluvena spolupráce mezi maďarskými, slovenskými a českými pozorovali a také vznik sítě CEMeNt.
Smyslem spolupráce je pořizování záznamů stejných meteorů, které umožňují výpočet světelné dráhy meteoroidu (meteoru) a aproximaci jeho předchozí dráhy v meziplanetárním prostoru. První vícestaniční meteory v rámci sítě CeMeNt byly zaznamenány během aktivity meteorického roje Perseid v srpnu 2010.

Nyní patří do sítě 21 kamer a bylo zachyceno 94771 meteorů (k 31.12.2014).

Síť SVMN

Jedná se o profesionální síť SVMN (SlovakVideoMeteor Network). Vznikla v roce 2007, do sítě patří v současné době 4 celooblohové kamery a bylo zachyceno 60107 meteorů (k 31.12.2014).

Stručné představení pozorovacích stanic sítě CEMeNT a SVMN:

Odkazy na jednotlivé sítě:

Tento přehled pozorovacích stanic pro videopozorování meteorů byl zpracován v rámci projektu Společně pod tmavou oblohou, který byl spolufinancován Fondem mikroprojektů, Operační program Přeshraniční spolupráce SR-ČR 2007-2013.