Logo veřejné zakázky a poptávky

11.12.2017
Zvyky a symboly Vánoc na hvězdárně

Poslední měsíc v roce patřil na hvězdárně nejmenším návštěvníkům. Připravili jsme pro ně program o Vánocích, ve kterém jsme typicky vánoční zvyky a symboly podrobněji prozkoumali.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Projekty » Realizované projekty » KOSOAP » Akce a události KOSOAP » Specializovaná učebna slavnostně otevřena

Specializovaná učebna slavnostně otevřena

V úterý 17. května 2011 úderem desáté hodiny dopolední byly slavnostně otevřeny vstupní dveře do specializované učebny, která vznikla rekonstrukcí nevyužívaných prostor staré sluneční laboratoře a archivu v objektu odborného pracoviště Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. Rekonstrukce byla realizována v rámci mikroprojektu spolufinancovaného z OP Přeshraniční spolupráce SR-ČR s názvem Kooperující síť v oblasti astronomických odborně-pozorovatelských programů – zkráceně KOSOAP – (CZ/FMP.03/0117), jehož partnerem je Kysucká hvězdáreň v Kysuckom Novom Meste.

Slavnostního otevření specializované učebny se mj. zúčastnil náměstek hejtmana Zlínského kraje a radní za kulturu, cestovní ruch a církve pan Jindřich Ondruš, vedoucí odboru kultury a památkové péče Pavel Macura, vedoucí odboru strategického rozvoje Milan Filip, ale také zástupkyně Regionu Bílé Karpaty (správce programu podpory), ředitel partnerské hvězdárny Ján Mäsiar a další hosté.

Zúčastnění zájemci a hosté si nejprve vyslechli úvodní informace o projektu, se kterými je seznámil ředitel Hvězdárny Valašské Meziříčí Libor Lenža. Úvodní slovo bylo doplněno krátkou počítačovou prezentací, seznamující s průběhem rekonstrukce a budováním učebny. Vybavení představuje 10 pracovních stolů, židle, počítače, tabule a data projektor.

Po drobném občerstvení se účastníci akce odebrali do venkovního areálu, kde se před vstupem do budovy odborného pracoviště věnovali pozorování Slunce, především sluneční fotosféry. Nechyběla ani neformální exkurze po objektech hvězdárny, seznámení s jejím vybavením a provozem.

V rámci svého zaměření působí Hvězdárna Valašské Meziříčí jednak v rámci vzdělávání, kulturně-vzdělávací činnosti, ale i odborných pozorovatelských programů. Samotné praktické pozorování a jeho zpracování a interpretace je klíčovým aspektem využitelným pro efektivní vzdělávání a rozvoj základních dovedností v rámci vědy, výzkumu a inovací. Hvězdárna doposud neměla k dispozici adekvátní prostorové a nezbytné základní technické vybavení.

Specializovaná učebna bude využívána především studenty středních škol, kteří se tak budou moci zapojit například do pozorování Slunce a jeho aktivity, do sledování proměnných hvězd, a také do studia meziplanetární hmoty (tj. především komet a meteorických rojů). Prostory a vybavení učebny bude pro ně zázemím pro seznámení s problematikou, utřídění a zpracování napozorovaných dat, jejich vyhodnocení a případné publikování.