27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Meteorologie » Historie a současnost klimatologické stanice

Historie a současnost klimatologické stanice

Celkový pohled na meteorologickou stanici ČHMÚ v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí.Dne 1. června 1956 byl na Hvězdárně Valašské Meziříčí zahájen zkušební provoz srážkoměrné stanice. Její činnost navazovala na dlouhodobá měření množství srážek získávaná v Krásně nad Bečvou již mezi lety 1880 až 1950. Od 1. ledna 1957 byl zahájen provoz klimatologické stanice Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), která v areálu pracuje dodnes. Největší změnou prošla stanice na konci roku 1997, od 1. ledna 1998 je automatickou klimatologickou stanicí poskytující pravidelné údaje pro potřeby ČHMÚ v Ostravě-Porubě a ČHMÚ v Praze-Komořanech.

Na stanici se v současnosti automaticky měří tyto základní meteorologické prvky:

• teplota vzduchu (2 m, přízemní 5 cm nad povrchem)
  • teplota půdy (v hloubce 5 cm, 10 cm, 20 cm, 50 cm a 100 cm)
  • relativní vlhkost vzduchu
  • směr a rychlost větru
  • délka slunečního svitu
  • a množství srážek

K automatizovaným měřením i nadále přispívají pozorovatelé sledováním dalších charakteristik – měření atmosférického tlaku, zjišťování stavu půdy (výskyt rosy, jíní, jinovatky, ledovky, ...), určování množství oblačnosti, dohlednost (výskyt mlhy, kouřma, ...), výška sněhové pokrývky a řada dalších neobvyklých meteorologických jevů. Za období existence stanice byly také sledovány některé charakteristiky klimatu, které se dnes již neměří – měření cirkumglobálního slunečního záření bylo zahájeno 1. prosince 1966 a ukončeno 28. února 1987 pro poruchu zařízení; intenzita bouřkové činnosti byla od roku 1965 do roku 1989 zjišťována pomocí počítače úderů blesků.

Meteorologická budka dnes již slouží jen pro výuku.Zřizovatelem meteorologické stanice je Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který ji vybavuje přístrojovým zařízením a zpracovává výsledky pozorování. Je také výhradním vlastníkem veškerých data získaných na stanici. Účelem práce klimatologických stanic je získávání dlouhodobých řad homogenních meteorologických dat, která slouží pro sledování klimatických charakteristik daného místa. Pro synoptické účely se pozoruje na všech stanicích ve stejný časový okamžik, aby bylo možné získat aktuální obraz počasí na velkém území. Synoptická pozorování se konají každé 3 hodiny, počínaje 0.00 hodin světového času. Z hlediska klimatologického nejsou ale údaje získané v synoptických termínech na jednotlivých stanicích dobře srovnatelné. Většina meteorologických prvků se totiž výrazně mění podle denní doby. Proto se měření na všech klimatologických stanicích konají při stejné poloze Slunce nad obzorem – podle místního času. V současné době se klimatologická pozorování provádějí v 7:00, 14:00 a v 21:00 hodin místního času (pro Valašské Meziříčí v 6:48, 13:48 a v 20:48 hodin SEČ nebo v 7:48, 14:48 a v 21:48 hodin SELČ).

Pozorovatelé na stanicích kromě měření v předepsaných termínech sledují počasí průběžně, aby mohli zaznamenat jevy během celého dne. Vybrané klimatologické stanice – i Hvězdárna Valašské Meziříčí – jsou zapojeny do hlášení INTER pro synoptické účely. Zpráva o průběhu počasí a naměřených meteorologických prvcích za uplynulých 24 hodin je podávána vždy po ranním termínu klimatologického měření.

Za dobu existence klimatologické stanice ČHMÚ v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí byly na tomto místě zaznamenány tyto meteorologické rekordy.

Miroslava Hromadová (2006); Jiří Srba (2008)