Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Médiím PHSP

Tiskové prohlášení 09/2006

Pozorování tečného zákrytu hvězdy Měsícem

V současné době se na Hvězdárně Valašské Meziříčí realizují dva vzdělávací projekty, financované z grantů Evropské unie. Projekt „Přes hvězdy ke spolupráci a poznání“ umožňuje pořádat expedice za pozorováním různých astronomických úkazů ve spolupráci se slovenskými kolegy. Za slovenskou stranu na tomto projektu spolupracuje Kysucká hvezdáreň v Kysuckém Novém Městě.
U astronomických úkazů z kategorie zákrytů hvězd tělesy Sluneční soustavy však není možné předpokládat, že budou pozorovatelné jenom v příhraniční oblasti. Jedinečné úkazy, pozorovatelné na území České republiky, jsou vzácností a do roka jich není mnoho.
Jednou z možností pozorování takového úkazu bude tečný zákryt hvězdy epsilon Piscium (v souhvězdí Ryb) Měsícem, který nastane v pátek 3. listopadu 2006, krátce po 21. hodině. Ve spolupráci s Karlem Halířem, ředitelem hvězdárny v Rokycanech, jsme vybrali jako vhodnou lokalitu pro expedici oblast mezi Uničovem a Litovlí. Hvězda o jasnosti 4,3 mag však bude soupeřit s Měsícem ve fázi 96 %, tudíž nemnoho před úplňkem. Rohový úhel zákrytu je kolem 17 stupňů.
Velmi lákavým je však profil okraje Měsíce v oblasti Cassini. Při vhodném rozmístění pozorovacích stanovišť na území v délce 10 km bude možné studovat profil měsíčního okraje. Hvězda bude v důsledku pohybu Měsíce po obloze střídavě zakrývána měsíčními kopci a horami. Naopak skrz údolí na měsíčním povrchu pronikne světlo hvězdy na krátkou dobu k pozorovateli. Přesným měřením okamžiků, kdy se hvězda schová za nějakou „horu“ na Měsíci a kdy se její světlo opět objeví, bude možné vypočítat členitost (profil) okraje Měsíce. Další výhodou je, že Měsíc bude v době úkazu 48 stupňů nad obzorem, tedy poměrně vysoko. Zajímavostí je také skutečnost, že podobná situace se bude znovu opakovat koncem příštího roku.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKOU UNIÍ. K JEHO REALIZACI BYLO VYUŽITO PROSTŘEDKŮ FONDU MIKROPROJEKTŮ, SPRAVOVANÉHO REGIONEM BÍLÉ KARPATY.

František Martinek

Datum: 23. října 2006
Informace poskytne: Ladislav Šmelcer
E-mail: lsmelcer@astrovm.cz
Kontakt: 571 611 928
URL: http://projekty.astrovm.cz

Tisková zpráva 03/2006

k zahájení přeshraničního projektu
„Přes hvězdy ke spolupráci a poznání“
České a slovenské astronomy zradilo počasí

První pozorovací expedice v rámci přeshraničního projektu s názvem „Přes hvězdy ke spolupráci a poznání“ proběhla 21. února 2006 v časných ranních hodinách. Projekt byl přijat v programu INTERREG IIIA Fondu mikroprojektů.
Zákryty hvězd Měsícem jsou poměrně četné, ale situace, kdy je hvězda zakrývána okrajovými partiemi Měsíce je velmi málo. V tomto případě se zakrývána hvězda z pohledu pozorovatele na zemském povrchu „schovává“ za jednotlivé hory na okraji měsíčního disku nebo naopak problikává údolími. Pozorování těchto úkazů pak umožňuje zpřesňovat okrajový reliéf Měsíce. Navíc je to velmi dobrý trénink pro mladé pozorovatele.
Oblast, kde se dá tento úkaz pozorovat je velmi úzká, obvykle jen několik málo km na zemském povrchu. Tentokrát se zakrývaná hvězda nacházela v souhvězdí Štíra a její jasnost (4,6 magnitudy) slibovala možnost bezproblémové registrace úkazu. V okamžiku zákrytu ve 4 hodiny 33 minut světového času, tedy 5 hodin a 33 minut našeho času byl Měsíc 12° nad jižní obzorem.
Na české i slovenské straně byly připraveny skupiny pozorovatelů s mobilní technikou celý úkaz nejen vizuálně, ale i pomocí elektronických přístrojů registrovat. Astronomové tentokrát doplatili na svého tradičního „nepřítele“ počasí. V době úkazu se zatáhlo a pršelo. Úkaz se nepodařilo pozorovat, ale přesto se nejednalo o zbytečnou práci. Vyzkoušeli jsme v praxi řadu postupů a metodik od výběru vhodných pozorovacích stanovišť pomocí dostupných údajů na internetu až po sestavení a ovládání pozorovacích stanovišť.
Oba projektové týmy však věří, že při další příležitosti bude počasí přát mnohem více.

Datum: 23. února 2006