Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Rádio meteory 2013

Rádio meteory 2013

V průběhu roku 2013 byl zahájen rádio astronomický experiment s pasivní detekcí odrazů rádiových vln od ionizačních stop prolétajících meteorů. Zdrojem rádiových vln je vysílač GRAVES, který pracuje v kmitočtu 143,05 MHz.

Metoda pasivní detekce vychází ze skutečností, které se dějí při průletu meteoru ionosférou. Tělesa v našem konkrétním případě mají velikost 0,05 až 200 mm a dopadají do atmosféry planety Země rychlostí desítek kilometrů za sekundu. Tlačí před sebou rázovou vlnu a prudce se zahřívají. Zvýšená teplota v okolí meteoru má pak za následek vytvoření plazmového válce a dochází k ionizaci okolního plynu a vytvoření ionizační stopy. Tímto jsou vytvořeny podmínky pro detekci.

Experiment byl rozdělen do tří částí. První část experimentu byla zaměřena na konstrukci přijímacího zařízení. Ve druhé části jsme testovali technické a softwarové možnosti přijímacího zařízení. V poslední části experimentu probíhal zkušební provoz celého zařízení včetně hledání možností zpracování a archivace dat.

Popis zařízení pro detekci

Konstrukce celého zařízení byla v zásadě ovlivněna myšlenkou „jednoduše dostupná didaktická pomůcka pro učitele a jejich žáky“. Blíže se k samotné konstrukci a využití při školní výuce budu věnovat v samostatném článku.

• Anténa typu J-pole 143 Mhz, azimut 261o (vlastní výroba, umístění na střeše jižní observatoře)
  • Přijímač SDR RTL2838, (komerční zařízení
  • A/D převodník zvuková karta (komerční zařízení)
  • Vyhodnocení SpecLab a RMOB (volný software)

Zkušební provoz a první výsledky

V ostrém pozorovatelském provozu bylo zařízení celkem 936 hodin a s jeho pomocí se podařilo získat 38 154 detekcí změn v přijímaném signálu. Zpravidla tyto změny probíhaly v rozmezí 1 až 10dB s délkou trvání v řádech jednotek sekund. Z výše uvedeného počtu se při dalším zpracování podařilo v signálu identifikovat 29 016 odrazů signálů od ionizační stopy meteorů. Nejucelenější obraz o dění v ionosféře máme z měsíce října a z počátku listopadu 2013 – celkem 504 hodin nepřerušeného záznamu.

Ukázky z pozorování

Colorogram aktivity meteorického roje Orionidy.
Echo typu "L" - bylo způsobeno poměrně velkým tělesem, které putovalo atmosférou velmi krátce (vertikální směr) a následně explodovalo (horizontální směr).
Colorogram z přelomu měsíce října a listopadu roku 2013. Výrazná aktivita je patrná v časech 00h až 07h.