27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – únor 2015

Pozorování proměnných hvězd – únor 2015

Konečně alespoň jednou za poslední měsíce bylo možné užít si pozorování několik dní po sobě, to se opravdu už dlouho nepovedlo.
S pomocí dalekohledu Newton 254 mm jsem dále pokračoval v pozorování eruptivní hvězdy GJ 3236 Cas. 12. února se mi podařilo zachytit unikátní erupci, která nastala v době sestupu do primárního minima. Při délce trvání 11 minut a amplitudě 0,18 magnitudy je na světelné křivce vidět, jak na tuto dobu je přerušen sestup do minima, body vyletí nad úroveň jasnosti hvězdy mimo zákryt a po erupci doběhne normálně minimum. Možná z této události bude možné lépe určit, kde dochází v tomto systému k erupcím.
Další poměrně výrazná erupce byla pozorována 15. února o půlnoci, která trvala 36 minut a zjasnění o 0,34 magnitudy.
15. února, tedy stejnou noc, jsem zaznamenal poprvé typickou erupci u zákrytové dvojhvězdy NSVS 01031772 Cam. U této hvězdy se také dají očekávat erupce, podobně jako u GJ 3236 Cas, ale s menší frekvencí. Na fázové křivce NSVS 01031772 Cam nejsou vidět variace změn jasnosti mimo zákryty jako u GJ 3236 Cas, které by nasvědčovaly přítomnosti hvězdných skvrn. O to větším překvapením bylo pozorovaní zjasnění, které mělo ve filtru R typický průběh – zjasnění o 0,29 magnitudy během jedné minuty a postupný pokles trvající zhruba 22 minut. Tuto erupci jsem pozoroval taktéž ve filtru I, tam zjasnění není tak výrazné, zhruba jenom o 0,1 magnitudy s podobnou délkou trvání.

Obrázek 1: Světelná křivka NSVS 01031772 Cam ze dne 15.2. 2015 pořízená pomocí dalekohledu Celestron 355 a kamerou G2 1600. Po pozorovaném sekundárním minimu ve fázi 0.6086 došlo ke zjasnění o 0,29 magnitudy ve filtru R trvající 22 minut.