27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - listopad 2013

Pozorování proměnných hvězd - listopad 2013

Pozorovatelsky nepříliš přívětivý měsíc se zapsal do archivu šesti jasnými nocemi a 4000 měřeními zákrytových dvojhvězd. Hlavní těžiště zájmu bylo na systému EP And, kdy se snažím získat co nejvíce minim v řadě na potvrzení krátkodobé variace 1,834 roku. Zatím se podařilo sledovat období kolem 50 dní, nějaké náznaky změn tu jsou. Taktéž další zajímavé systémy v souhvězdí Andromedy – V 483 And a CN And si zasloužily pozornost. U V 483 And je nejasná hodnota periody i stanovené primární či sekundární minima.

Další zajímavou zákrytovou dvojhvězdou se stala XZ And díky nové publikaci autora Y.G. Yanga v New Astronomy, kde byla citována moje data získaná v roce 2011.

Nová fotometrie a analýza periody zákrytové dvojhvězdy typu Algol XZ And

Yang, Y.-G.

New Astronomy, Volume 25, p. 109-113, 12/2013

V práci je prezentována mnohobarevná fotometrie zákrytové dvojhvězdy XZ And pořízené v říjnu a listopadu 2010 pomocí 60-cm dalekohledu na Národní observatoři Xinglong v Číně. Pomocí WD programu byly aktualizovány fotometrické prvky ze získaných světelných křivek BVR. Výsledky naznačují, že XZ And je klasická zákrytová dvojhvězda typu Algol, jejíž sekundární složka vyplňuje Rocheův lalok. Poměr hmotnosti a faktor vyplnění je q = 0,474 (±0,003) a f1 = 68,3 (± 0,6) %. Na základě CCD fotometrických minim byla vytvořena křivka O-C, která popisuje stoupající parabolický tvar a kvazicyklické variace způsobené LITE efektem. Perioda a poloviční amplituda změn vychází Pmod = 32,30 (± 0,06) let a A = 0,0368 dne (± 0,0008). Tyto cyklické změny mohou být důsledkem magnetické aktivity sekundární složky nebo působení neviditelného průvodce. V dlouhodobém horizontu se perioda zvyšuje rychlostí 5,37 (± 0,41) x 10-7 dne / rok. To může být interpretováno konzervativním přenosem hmoty ze sekundární složky na primární. XZ And (hmotnosti hvězd 2,15 a 1,02 Msl) se postupně transformuje na systém skládající se z bílého trpaslíka a nevyvinutého průvodce.

Obrázek 1:

Minimum XZ And pozorované 3.11. 2011 na hvězdárně ve Valašském Meziříčí