Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – duben 2015

Pozorování proměnných hvězd – duben 2015

V dubnu jsem se fotometrii proměnných hvězd věnoval po deset nocí a získal celkem 16 378 měření. Po celý měsíc jsem se věnoval fotometrii trpasličí zákrytové dvojhvězdy NSVS 0103 1772 Cam. Kromě zákrytů se bohužel nepodařilo zaznamenat další erupci, jak se podařilo o měsíc dříve. Dalšími dalekohledy jsem se věnoval některým běžným zákrytovým dvojhvězdám a kontrolou jejich chování v O-C diagramu.

Jelikož nastalo jarní období, je na obloze dostupná i HW Vir (perioda oběhu složek 2h 48min.). Tuto zákrytovou dvojhvězdu sleduji od roku 2007 v rámci projektu DWARF, který má za cíl odhalovat zákrytové systémy, kde by se měly  vyskytovat exoplanety. V letech 2009 (Lee a kol.) a 2012 (K. Beuermann a kol.) byly o HW Vir publikovány práce, kde se popisuje řešení variací v O-C diagramu přítomností dvou hmotných planet. Názory autorů se různily v náhledu na stabilitu drah planet kolem zákrytové dvojhvězdy. Změna náhledu na systém, uvedené v práci z roku 2012, vedly také výsledky pozorování provedené na naší hvězdárně po roce 2009.  Právě z tohoto důvodu pokračuji ve sledování tohoto systému i nadále, jak se bude situace vyvíjet.

Obrázek 1: O-C diagram (zobrazuje rozdíl mezi napozorovaným a vypočítaným okamžikem minima zákrytu) pro HW Vir. Modrými body jsou vyznačena všechna minima převzatá z databáze O-C brány, červené body jsou minima pořízena na hvězdárně ve Valašském Meziříčí v letech 2007 – 2015.