03.09.2018
58. praktikum pozorovatelů proměnných hvězd a exoplanet

Před koncem prázdnin, v týdnu mezi 18. – 25. srpnem 2018, se na hvězdárně ve Valašském Meziříčí sešlo a sjelo celkem 16 účastníků praktika. Kromě několika zkušených pozorovatelů se objevily na této akci dvě novačky a osm nováčků. K tomu byl i přizpůsoben program praktika, kde prvotním úkolem bylo seznámit nové účastníky s technikou místní hvězdárny, kterou mohli využívat během pozorovacích nocí a zpracováním získaných dat. Kromě toho na praktikum přijelo několik účastníků se svou sestavou dalekohledů a jako snímací kamerou digitálními zrcadlovkami, aby se naučili tuto techniku využívat pro fotometrii proměnných hvězd.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - červenec - srpen 2014

Pozorování proměnných hvězd - červenec - srpen 2014

Prázdninové měsíce nebyly příliš štědré na jasné noci. Celkem během dvanácti nocí se podařilo získat 9 535 měření zákrytů proměnných hvězd. Pokračovala kampaň pozorování eruptivní zákrytové dvojhvězdy GJ 3236 Cam. Během dvou měsíců se podařilo zaznamenat celkem 4 výrazné erupce. Tento systém se jeví velmi aktivní. Podrobnější informace přineseme v dalších měsících.

V další části článku uvádím některé publikace, které byly zveřejněny v letošním roce na základě analýzy dat pořízených mimo jiné i na naší hvězdárně. Týká se to zákrytových dvojhvězd SW Lac, EQ Tau, V 1191 Cyg
a BD And

Dynamika oběžných drah zákrytových dvojhvězd - SW Lac

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, Volume 439, Issue 1, p.878-886

Yuan, Jinzhao; Senavci, Hakan Volkan

Z nových dat okamžiků minim zákrytové dvojhvězdy SW Lac se objevují v O-C diagramu dvě cyklické variace v blízko rezonanci 3:1 s periodami 27,01 a 82,61 let. Model dvou dvojhvězd na skloněných drahách, ale v této konfiguraci je systém stabilní méně než 1000 let. Rucinski, Pribula a van Kerkwijn oznámili objev vzdáleného průvodce trpasličí hvězdy sp. typu K. Další možností je, že cyklické variace jsou připisovány nepravidelné výměně hmoty nebo magnetickým cyklům u aktivních systémů W UMa.

Obrázek 1: O-C diagram SW Lac

Trojhvězdný systém EQ Tau s aktivní složkou

The Astronomical Journal, Volume 147, Issue 5, article id. 98, 8 pp. (2014).

Li, K.; Qian, S.-B.; Hu, S.-M.; He, J.-J.

V práci jsou analyzována nová data minim z let 2010 – 2013 a taktéž starší z let 2000 – 2004. Na světelný křivkách jsou patrné zřetelné rozdíly, z čehož vyplývá silný O´Connelův efekt. EQ Tau je také slabý dotykový systém se stupněm f = 11,8 %. Taktéž byly pozorovány proměnlivé tmavé skvrny na primární složce. Z dat vyplývá postupný pokles periody dP/dt = -3,63 × 10-8 dne/rok a cyklické oscilace (A3 = 0,0058 dne a P3 = 22,7 roku). Změny jsou vysvětlitelné přenosem hmoty z hmotnější složky nebo důsledkem ztráty hybnosti při hvězdném větru (magnetismus). Cyklické změny jsou pravděpodobně způsobené přítomností třetího tělesa.

Obrázek 2: O-C diagram EQ Tau

Fotometrie, variace periody a analýza světelné křivky zákrytové dvojhvězdy V1191 Cyg

New Astronomy, Volume 31, p. 14-19.

Ostadnezhad, S.; Delband, M.; Hasanzadeh, A.

U této hvězdy byly zjištěny variace dP/dt = 3.13×10-6 dne za rok a rychlost přenosu hmoty

M = 5.23×10-7 Msl za rok.

Obrázek 3: O-C diagram V1191 Cyg

BD And – nová krátkoperiodická RS CVn zákrytová dvojhvězda s třetí složkou na velmi excentrické dráze.

The Astrophysical Journal, Volume 788, Issue 2, article id. 134,

Kim, Chun-Hwey; Song, Mi-Hwa; Yoon, Jo-Na; Han, Wonyong; Jeong, Min-Ji

Z analýzy světelných křivek vyplývá objev jejich variací mimo zákryty, jedna ze složek může být typem RS CVn. Analýza všech minim odhalila cyklické variace s periodou 9,2 let. Ty pravděpodobně vyplývají z přítomnosti třetího tělesa na eliptické dráze (e3 = 0,76). Světelné křivky byly modelovány s dvěmi velkými skvrnami na teplejší složce a 14% příspěvkem od třetího tělesa na celkové svítivosti. BD And je tedy trojhvězdný systém – zákrytová dvojhvězda ze spektrálně shodných hvězd slunečního typu s aktivní primární složkou a třetí složka je trpasličí hvězda spektrální třídy G6, G7. Stáři se odhaduje na 5,8 mld let. Poloměr sekundární složky je o 17% větší , než jak je odvozeno z modelu hvězdného vývoje. Sklon orbitálních drah je větší než 60o , z čehož vyplývá, že v minulosti probíhal velmi výrazně mechanismus Kozaiových cyklů.

Obrázek 4: O-C diagram BD And