Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – červen 2014

Pozorování proměnných hvězd – červen 2014

Tento měsíc je tradičně pro pozorovatele krajně nepříjemný z důvodu nejkratších nocí. Tedy konkrétně za sedm nocí bylo pořízeno 5856 měření. Současný program je zaměřen na pozorování trpasličích zákrytových dvojhvězd. Program byl rozšířen o další tři systémy, které ma také v programu astronomický ústav při univerzitě Karlově.

Většina nově objevených trpasličích zákrytových dvojhvězd pochází z robotických přehlídek. Nejinak je tomu i v případě zajímavých zákrytových systémů NSVS 01178845 Dra, NSVS 07453183 Lyn a NSVS 10441882 Vir. Podle současných výsledků pozorování je možné, že v blízkosti těchto dvojhvězd se nachází další hvězda. To se projevuje klasicky na tzv. O-C diagramu jako sinusoidální změny s periodou odpovídající oběžné době třetí hvězdy. U jiných systémů se tyto oběžné doby třetích hvězd pohybují řádově v desítkách či stovkách let. V tomto případě jsou tyto oběžné periody až podezřele krátké. Další pozorování pomohou odhalit a zpřesnit periody a případné projevy aktivity.

Obrázek 1: Světelná křivka NSVS 10441882 Vir. Zde jsou zachycena dvě sekundární minima z června a začátku července 2014. O-C diagram této dvojhvězdy je poněkud rozptýlený, příčina je zatím nejasná.