27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Rekonstrukce 2017 » Revitalizace centrální kopule hvězdárny

Revitalizace centrální kopule hvězdárny

Příprava investiční akce s názvem: Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. - Odstranění havarijního stavu budov – 2. etapa byla zahájena na počátku roku 2017. Investorem je Zlínský kraj, Tř. T. Bati 21, 761 90 Zlín, IČ: 70 89 13 20, zastoupený Odborem investic Krajského úřadu a subjektem pověřeným výkonem funkce investora je Hvězdárna Valašské Meziříčí, p.o., Vsetínská 78, 757 01 Valašské Meziříčí.

Tato investiční akce je součástí druhé etapy rekonstrukce budov v areálu valašskomeziříčské hvězdárny. Jedná se konkrétně o provozní soubor PS01 – Revitalizace a modernizace otáčení centrální kopule hlavní budovy – technické zhodnocení.

Tento záměr si klade za cíl odstranit závažné problémy stavebního i strojního charakteru - opravu pohyblivých částí hlavní kopule a modernizaci jejího motorového pohonu (PS01) - odstranění volných trolejí technologické části kopule. Objekt je památkově chráněný.

Stávající systém otáčení centrální kopule je v havarijním stavu. S ohledem na platné ČSN je navržena zásadní modernizace strojní části centrální kopule – systém motorového otáčení centrální kopule hlavní budovy, která byla instalována na objektu počátkem 50. let. Modernizace spočívá v novém konstrukčním řešení systému pohybu a motorového otáčení kopule. Současný systém využívající sběrné volné troleje bude odstraněn a nově bude realizován systém pevného uchycení motoru k budově s novým převodem pro pohyb kopule. Kopule bude vybavena pevným řetězem pro motorický pohyb.

Fotogalerie k investiční akci