27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Modernizace západní kopule hvězdárny

Modernizace západní kopule hvězdárny

24.06.2013

Hlavní budova Hvězdárny Valašské Meziříčí zaujme návštěvníky mj. třemi kopulemi, což je v České republice unikát. Zatímco ta největší je přístupná veřejnosti, do malých kopulí se běžný návštěvník většinou nedostane.

Občas padne dotaz, jaké se v nich nachází přístroje – v určitých případech mohou návštěvníci nahlédnout i dovnitř. V minulosti nebyly kopule příliš využívané. Teprve v posledních letech se podařilo díky realizovaným projektům v rámci Operačního programu Přeshraniční spolupráce SR-ČR 2007-2013 spolufinancovaných Evropskou unií pozorovací stanoviště zmodernizovat a vrátit pro plné využití pro přeshraniční spolupráci, vzdělávání apod.

V současné době se na pilíři východní kopule nachází poloautomatická montáž Celestron CGEM PRO s dalekohledem typu Schmidt-Cassegrain o průměru 355 mm. Ve spojení s CCD kamerou G2 je to vynikající přístroj pro fotometrii proměnných hvězd. Toto vybavení bylo pořízeno v rámci projektu Obloha na dlani. Díky dofinancování z jiných zdrojů bylo možné pořídit i pointační dalekohled a ve spojení s montáží je možné celou sestavu velmi přesně navádět na pozorovanou hvězdu či jiný objekt. Kromě vzdělávání slouží přístroje také k odborné činnosti.

Západní kopule byla dlouhá desetiletí hostitelem historického dalekohledu typu Cassegrain o průměru zrcadla 240 mm s ohniskem 4200 mm. Jeho původ je zatím zastřen tajemstvím. Nenašli jsme žádného pamětníka, který by věděl o dalekohledu a jeho získání do majetku hvězdárny podrobnější informace.

Popis k obrázku vlevo: Historický snímek dalekohledu typu Cassegrain od berlínské firmy Goerz, který byl po několik desetiletí umístěn v západní kopuli. S největší pravděpodobností se jedná o konfiskovaný dalekohled ze soukromé hvězdárny továrníka Huckla z Nového Jičína.

V nedávné době byly objeveny fotografie dalekohledu, na kterých je tento dalekohled zachycen v areálu parku současného muzea ve Valašském Meziříčí. Pravděpodobně byl tento přístroj získán ještě před dokončením hvězdárny a jejím otevřením v roce 1955. Je tu určitá možnost, že přístroj byl získán ze soukromé hvězdárny továrníka Huckla z Nového Jičína jako válečný konfiskát. Tomu nasvědčují i dobové záznamy účastníků výpravy pro dalekohled do Nového Jičína v červenci roku 1945.

Popis k obrázku vpravo: Současný interiér západní kopule. Dalekohled Celestron typu Schmidt - Cassegrain o průměru 280 mm na montáži Celestron CGEM. O digitální snímání obrazu se stará CCD kamera SBIG ST7.

Praktické využití tohoto historického přístroje bylo problematické. Jednou z překážek je i velmi dlouhé ohnisko a výsledná hodnota světelnosti, která činí 1:17,5. Z tohoto důvodu došlo k menší přístrojové rošádě.

Starší dalekohled Celestron o průměru zrcadla 280 mm, který byl od roku 2001 instalován na montáži Zeiss VII s kamerou SBIG ST7 v budově odborného pracoviště, dostal příležitost ve spojení s novou montáží Celestron CGEM právě v západní kopuli. Společně s CCD kamerou SBIG ST7 bude pro tento systém stěžejním programem pozorování proměnných hvězd. Kromě toho však bude využíván také pro vzdělávání a další rozvoj přeshraniční spolupráce.

Netradiční pohled na celý prostor západní kopule pomocí objektivu „rybí oko“.