02.05.2018
Za tajemstvím padajících hvězd: Jasný bolid nad jižním Maďarskem

Cokoliv se šustne nad obzorem, o tom čeští astronomové dobře vědí. A nezáleží na tom, že tentokrát proťal zářící objekt oblohu nad hranicí Maďarska a Chorvatska. Pomocí dálkové radarové detekce, pozorování pomocí monitorů náhlých ionosférických poruch, kamerových systémů a velmi kvalitních spektrografů lze odhalit tajemství jasného objektu za hranicemi České republiky.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Projekty » Toulky po naftařském příhraničí

Toulky po naftařském příhraničí

Přeshraniční projekt Toulky po naftařském příhraničí vznikl ve spolupráci hodonínského Muzea naftového dobývání a geologie, města Gbely a Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. Hlavním cílem projektu je propagace unikátních a zcela regionálně specifických památek spojených s více než stoletou historií dobývání a zpracování ropy v příhraničním regionu Hodonín-Gbely.

Snahou je provést návštěvníky známými i doposud zcela opomíjenými místy a seznámit je s jedinečnou geologickou a průmyslovou identitou regionu.

V rámci projektu bude vytvořen systém naučných stezek mapujících celkem desítky geologických, technických či naftařských lokalit v regionu. V Muzeu naftového dobývání a geologie v Hodoníně a ve městě Gbely vzniknou turistická kontaktní centra, kde bude možné získat informace o jednotlivých lokalitách, mapu a další návazné turistické služby. Kontaktní centra budou také sloužit jako didaktická centra pro výuku geologie a společné příhraniční průmyslové historie (pro školní skupiny, odbornou i laickou veřejnost). Hodonínské Muzeum naftového dobývání a geologie bude rozšířeno o vnější geologickou expozici, mapující základní typy hornin, které se nacházejí v podloží hraničního regionu (včetně paleontologických záznamů), ve městě Gbely budou revitalizovány existující technické památky (např. těžební věž, dominanta při vjezdu do města), na Hvězdárně Valašské Meziříčí vznikne expozice věnovaná výskytu a těžbě ropy v příhraniční oblasti, která doplní již existující unikátní venkovní geologickou expozici. Dále bude aktualizován a doplněn server pro cestovatele astrocesty.eu.

Díky již započaté spolupráci nejen s partnery projektu, ale i samosprávami a dalšími aktéry v regionu, dojde k vytvoření propojeného, spolupracujícího příhraničí, které nejenže získá nový turistický a edukativní cíl, ale současně budou propojeny doposud samostatně realizované projekty na obou stranách hranice. Projekt tak přispěje ke zvýšení atraktivity regionu a nabídky pro turisty, kteří stále častěji vyhledávají technické památky, současně bude přínosem i pro místní obyvatele a školní exkurze.

Projekt byl podpořen Evropskou unií z programu přeshraniční spolupráce Interreg V-A Slovenská republika - Česká republika.  Projekt je plánovaný na dva roky (2018-2019) s celkovým rozpočtem 286 019 EUR.

Partneři projektu