03.09.2018
58. praktikum pozorovatelů proměnných hvězd a exoplanet

Před koncem prázdnin, v týdnu mezi 18. – 25. srpnem 2018, se na hvězdárně ve Valašském Meziříčí sešlo a sjelo celkem 16 účastníků praktika. Kromě několika zkušených pozorovatelů se objevily na této akci dvě novačky a osm nováčků. K tomu byl i přizpůsoben program praktika, kde prvotním úkolem bylo seznámit nové účastníky s technikou místní hvězdárny, kterou mohli využívat během pozorovacích nocí a zpracováním získaných dat. Kromě toho na praktikum přijelo několik účastníků se svou sestavou dalekohledů a jako snímací kamerou digitálními zrcadlovkami, aby se naučili tuto techniku využívat pro fotometrii proměnných hvězd.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Kalendář akcí » Zatmění Měsíce - hrad Lukov

Zatmění Měsíce - hrad Lukov

Typ akce:zatmění
Termín konání akce: 27.07.2018 od 20:30

Pozorování úplného zatmění Měsíce na hradě Lukov - 27. července 2018

Pozorování úplného zatmění Měsíce:

• od 20:30 hodin - částečné zatmění Měsíce
  • ve 21:30 hodin - nastane úplná fáze zatmění
  • ve 22:21 hodin - maximální fáze zatmění
  • ve 23:13 hodin - konec úplného zatmění
  • ve 00:19 hodin - konec částečného zatmění

Kromě pohledu na zatmění našeho nejbližšího vesmírného souseda Měsíce, nabídneme také pohled na planety Jupiter, Saturn, později v noci také planetu Mars. Dále bude možnost se podívat na jasné a dobře pozorovatelné hvězdy v našem okolí: Vega, Altair, Arcturus, či zajímavé dvojhvězdy: Alcor a Mizar, epsilon Lyr, Albireo.

V případě dobrých pozorovacích podmínek bude možné pozorovat také další objekty noční oblohy:
Pozorování deep-sky objektů noční oblohy: (1) planetární mlhovina tvaru kotoučku M57 v Lyře a planetární mlhovina tvaru činky M27 v Lištičce. (2) Kulové hvězdokupy čítající obrovský počet hvězd (řádově statisíce) M13 a M92 v Herkulovi, M3 v Honících psech, M5 v Hadovi, otevřené hvězdokupy Chí a Há v Perseovi, M11 Divoká kachna ve Štítu. (3) V případě dobrých pozorovacích podmínek pozorování galaxií: M31 - Velká mlhovina v Andromedě, M51 - Vírová galaxie ve Velké medvědici.

Pokud chcete zatmění Měsice pozorovat z hradu Lukov, prosím zaregistrujte se! Účast je podmíněna registrací, kterou můžete provést na rezervačním systému hradu Lukov. Vaše registrace evidují kolegové z hradu Lukov.

REZERVACE vstupenek na pozorování zatmění Měsíce na hradě Lukov.

Plakátek ke stažení ve formátu pdf (1,02 MB).

Vstupné: 60,- Kč dospělý, 40,- Kč mládež do 15 let (vstupné vybírá hrad Lukov)

V rámci této akce pořádané Hvězdárnou Valašské Meziříčí, p. o., mohou být pořizovány obrazové a zvukové záznamy za účelem prezentace organizátora akce. Pořadatel nenese odpovědnost za záznamy pořízené a zveřejněné jinými subjekty.