Z české hvězdárny až pod hvězdnaté nebe chilských And. Cesta, která propojuje dvě polokoule jediným cílem: zachytit stopu minulosti Sluneční soustavy – a právě jejich zachycení a analýza spojují evropské nebe s chilskými výšinami. Nová síť kamer a spektrografů sleduje meteory, které nám odhalují chemické složení dávných těles a možná i samotný původ planet. Za technickým pokrokem se skrývají měsíce příprav, testování a náročná instalace v nesnadných podmínkách Jižní Ameriky. Jak se český tým vydal naproti vesmíru a proč je jižní obloha pro výzkum taktéž důležitá?
V prvním prázdninovém týdnu si vám dovoluji nabídnout malé ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu, které již řadu let působí na naší hvězdárně.
Stát se vystudovaným astronomem nebo astrofyzikem bylo na počátku vzniku hvězdáren v 50. letech spíše snem než realitou. Veřejný vzdělávací systém tehdy nabízel pouze dvě cesty, jak se k astronomii či astrofyzice přiblížit – ani jedna z nich však nebyla příliš vhodná pro praktickou práci na hvězdárně."
Místo konání akce: | Hvězdárna Valašské Meziříčí |
Typ akce: | přednáška |
Termín konání akce: | 27.09.2013 |
Na pátek 27. září 2013 vyhlásila Evropská komise další ročník akce s názvem
K této celoevropské akci se přihlásila Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. s následujícím programem:
15:00 až 18:00 hodin
POHLEDY NA SLUNCE – pozorování Slunce různými hvězdářskými dalekohledy (za příznivých pozorovacích podmínek)
18:30 hodin
VYUŽITÍ SLUNEČNÍ ENERGIE – MÝTY A SKUTEČNOST – zajímavé povídání o využití sluneční energie (přednáškový sál)
19:30 hodin
JAK A PROČ POZORUJEME SLUNCE – program včetně ukázek aktuálního pozorování projevů sluneční aktivity (specializovaná učebna v budově odborného pracoviště)
20:30 hodin
PŘEDSTAVENÍ PŘESHRANIČNÍHO VZDĚLÁVACÍHO A VÝUKOVÉHO CENTRA pro pozorování Slunce a zpracování digitální dat
21:30 hodin
SLUNCE - JAK JEJ NEZNÁME – netradiční pohledy na sluneční aktivitu
Průběžně:
V rámci akce se uskuteční soutěž o malý hvězdářský dalekohled, do které se mohou zapojit rodiny s dětmi.