27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Kalendář akcí » Částečné zatmění Slunce

Částečné zatmění Slunce

Typ akce:zatmění
Termín konání akce: 20.03.2015

Zatmění Slunce – jeden z nejúžasnějších přírodních úkazů na obloze, který člověk může spatřit. Úkaz, o kterém máme písemné zmínky už z roku 2137 před naším letopočtem. Úkaz, kterého se dříve lidé báli a nyní za ním cestují po celém světě.

Zatmění Slunce je úžasným jevem nejen vizuálně, ale i samotnou podstatou. Slunce má totiž na obloze úhlovou velikost asi půl stupně a Měsíc také. Takže pokud se Měsíc dostane mezi nás a naší nejbližší hvězdu, zakryje její oslnivou fotosféru a zviditelní se tím část výrazně slabší sluneční atmosféry, koróna. Nebe potemní, zvířata se začnou ukládat ke spánku v domnění, že je večer, vše utichne, na obloze se objeví nejjasnější hvězdy a v místě, kde by mělo být Slunce, najdeme černý kotouček lemovaný nádhernými paprsky jak z dětských kreseb.

V pátek 20. března 2015 dopoledne, nastane úplné zatmění Slunce nad Severním mořem (Faerské ostrovy, Špicberky). I přesto, že pás úplného zatmění přes naše území neprojde, bude tu co pozorovat. Půjde o největší částečné zatmění Slunce nad naším územím, Měsíc při něm zakryje až 73% slunečního disku. K maximu úkazu dojde v 10 hodin a 46 minut místního času. Na území Slovenské republiky bude Slunce zakryto ze 68%. Další podobný úkaz budeme moci pozorovat až v roce 2021; to bude Měsíc zakrývat téměř 17%. Teprve až v roce 2026 se dočkáme ještě výraznějšího zatmění, při němž se skryje přes 88% Slunce.

V průběhu zatmění Slunce (od 09:00 do 12:30) bude hvězdárna pro veřejnost otevřena. Pozorování úkazu bude probíhat ze dvou stanovišť. K dispozici budou dalekohledy na fotosféru i na chromosféru tedy s filtrem H-alfa.
Přímo na hvězdárně je také možné si zakoupit filtry na pozorování Slunce v ceně 20 Kč.
Přijít může každý! Akce je určena pro školní výpravy, ale také pro jednotlivce.

Více informací zde: pozorování Slunce.eu