Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Co se podařilo » Evropská noc vědců 2010

Evropská noc vědců 2010

V pátek 24. září 2010 se Hvězdárna Valašské Meziříčí společně s mnoha dalšími vzdělávacími i vědeckými institucemi připojila již k 6. ročníku Evropské noci vědců. Akci každoročně vyhlašuje Evropská komise a podporuje ji Evropská unie. Jejím cílem je přiblížit vědeckou práci, vědecká pracoviště i vědce samotné široké veřejnosti, a ukázat tak, že zkoumání světa kolem nás, které představuje stěžejní součást lidské kultury, je také zábava.

Na hvězdárně byla pro návštěvníky všech věkových kategorií připravena celá řada atraktivních činností.

Již při příchodu všichni obdrželi drobné propagační předměty. Prohlédnout si mohli stánek jednoho z partnerů Evropské noci vědců, střediska Europe Direct, které slouží k informování zájemců o fungování Evropské unie, tedy i evropské vědy. Tentokrát byla úloha jeho zástupců vpravdě popularizační. Na stánku zájemci nalezli řadu propagačních materiálů a po vyplnění krátkého kvízu mohli získat drobné ceny. V předsálí hvězdárny byla po celou dobu konání akce umístěna výstava Člověk a Měsíc, věnovaná historii dobývání Měsíce, a pro zájemce byla přístupná také budova historické Ballnerovy hvězdárny z roku 1929.

Hlavním lákadlem večera byl pořad s názvem ‘Experimentální inspirace‘ obsahující soubor ukázkových experimentů z fyziky – tentokrát z optiky a magnetismu. Návštěvníkům byly představeny moderní pomůcky sloužící při výukových pořadech pro školy a některé z neobvyklých pokusů, které s nimi lze provést. Další experimenty si mohli účastníci sami vyzkoušet. Většinou se o to pokoušeli děti. V předsálí hvězdárny byl po celý večer  ‘prostor pro fantazii‘ s barvami a ‘plastelínou‘ vlastní výroby, vzniklou chemickou reakcí všem dobře známých látek.

Došlo také na kosmonautiku, vypuštěna byla celá řada raket zkonstruovaných na místě s PET lahví.

V jižní kopuli hvězdárny probíhala prezentace odborného programu hvězdárny, návštěvníci si mohli prohlédnout vybavení a seznámit se s projekty pozorování Slunce a fotometrie proměnných hvězd

Po setmění následovalo pozorování Měsíce, planety Jupiter i jiných objektů na obloze. V letošním roce nám přálo počasí, takže došlo nejen na pozorování dalekohledem, ale i na orientaci na obloze a prohlídku nejznámějších souhvězdí pouhým okem bez dalekohledu.

V pátek 24. záři 2010 hvězdárnu navštívilo téměř 150 návštěvníků, kteří u nás, alespoň doufáme, strávili příjemný večer. Za návštěvu děkujeme a již nyní se těšíme příští rok na shledanou.

Další informace o Noci vědců naleznete na stránkách http://www.noc-vedcu.cz/.