Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Země vznikla mnohem rychleji, než se dříve myslelo

Země vznikla mnohem rychleji, než se dříve myslelo

22.06.2023

Průkopnická studie z University of Copenhagen představila nový pohled na formování Země, což naznačuje, že k němu došlo za několik milionů let, tedy mnohem rychleji než dříve předpokládaných 100 milionů let. Výzkum ukazuje, že Země vznikla rychlým nahromaděním malých oblázků, prachu a ledových částic a existence vody je vedlejším produktem tohoto procesu formování. Tato teorie poskytuje slibný výhled pro potenciál obyvatelných planet mimo Sluneční soustavu vzhledem k tomu, že voda je kritickou složkou života.

Když se procházíme v našem každodenním životě, nemusíme často myslet na samotnou Zemi. Tato planeta je však základem naší existence, poskytuje vzduch, který dýcháme, vodu, kterou pijeme, a gravitaci, která nás drží při zemi.

Až donedávna se výzkumníci domnívali, že vytvoření Země trvalo více než 100 milionů let, přičemž voda byla dodávána náhodnými srážkami s asteroidy bohatými na vodu, a také s kometami. Nová studie z University of Copenhagen však naznačuje, že formování Země nemuselo být otázkou čistého štěstí.

Nová teorie formování Země

Profesor Martin Bizzarro z Globe Institute a spoluautor studie vysvětluje: „Ukazujeme, že Země vznikla velmi rychlým nahromaděním malých milimetrových oblázků. V tomto mechanismu vznikla Země za pouhých několik milionů let. Zdá se, že přítomnost vody na Zemi je vedlejším produktem jejího vzniku.“

Výsledky výzkumu naznačují, že Země byla vytvořena mnohem rychleji, než se dříve myslelo, a přítomnost vody je očekávaným výsledkem tohoto procesu formování. Tyto informace mají významné důsledky pro naše chápání planet mimo Sluneční soustavu.

Důsledky pro obyvatelnost v Galaxii

S tímto novým mechanismem tvorby planet je šance, že budeme mít v Galaxii obyvatelné planety v mnohem vyšší míře, než jsme si dříve mysleli,“ říká Bizzarro. Obyvatelnost je potenciál planety mít na svém povrchu ty správné ingredience pro rozvoj života a voda je klíčovou složkou.

Docent Martin Schiller, který je také účastníkem studie, vysvětluje: „Lidé diskutovali o tom, jak se planety tvoří, již dlouhou dobu. Jedna z teorií říká, že planety vznikají postupnou srážkou těles, která postupně zvětšuje jejich velikost během 100 milionů let. V tomto scénáři by přítomnost vody na Zemi vyžadovala jakousi náhodnou událost.“

Role prachových částic při formování Země

Posun paradigmatu v této víře však přináší nová studie, která nabízí novou teorii stvoření Země. „Kolem mladého Slunce byl disk, kde se formovaly planety. Disk byl naplněn malými částicemi prachu. Jakmile planeta dosáhne určité velikosti, chová se jako vysavač a velmi rychle vysává všechen ten prach, což přispívá k jejímu růstu na velikost Země za pouhých několik milionů let,“ vysvětluje Ph.D. student Isaac Onyett, další autor studie.

Toto „vysávání“ malých prachových částic sehrálo klíčovou roli při formování Země a zajistilo dodání vody na naši planetu. Disk také obsahoval ledové částice, které byly absorbovány spolu s prachem, což přispělo k přítomnosti vody během formování Země. Tento posun v chápání zvyšuje pravděpodobnost přítomnosti vody i na jiných planetách.

Předpovídání vody na jiných planetách

Tato teorie by předpovídala, že kdykoliv vytvoříte planetu jako je Země, budete na ní mít vodu. Pokud půjdete do jiného planetárního systému, kde je planeta obíhající kolem hvězdy velikosti Slunce, pak by planeta měla mít vodu, pokud je ve správné vzdálenosti,“ tvrdí Bizzarro.

Vědci použili izotopy křemíku k pochopení mechanismů a časových plánů formování planet. Analýzou izotopového složení více než 60 různých meteoritů a planetárních těles tým stanovil genetické vztahy mezi kamennými planetami, jako je Země a Mars, a dalšími nebeskými objekty. Tento přístup nabídl pohled na typy stavebních bloků, které se skládaly, aby vytvořily Zemi, a na proces, kterým se spojily.

Zdroj: https://scitechdaily.com/earth-formed-much-faster-than-previously-thought-increases-chances-of-alien-life/