Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Po přistání na Měsíci se Indie zaměří na Slunce

Po přistání na Měsíci se Indie zaměří na Slunce

31.08.2023

Několik dní poté, co se indická vesmírná agentura ISRO stala první zemí, která přistála s kosmickou sondou poblíž převážně neprozkoumaného jižního pólu Měsíce, v pondělí 28. srpna 2023 oznámila, že vypustí satelit k průzkumu Slunce. „Vypuštění sondy Aditya-L1, první vesmírné indické observatoře, která bude studovat Slunce, je naplánováno na 2. září 2023,“ uvedla Indian Space Research Organization (ISRO) na X, dříve známém jako Twitter.

Aditya, což v hindštině znamená „Slunce“, bude navedena na halo oběžnou dráhu v oblasti vesmíru označované jako Lagrangeův librační bod L1 soustavy Slunce-Země, asi 1,5 milionu kilometrů od Země, což poskytne sondě nepřetržitý nerušený výhled na Slunce. „To poskytne větší výhodu pozorování sluneční aktivity a jejího vlivu na kosmické počasí v reálném čase,“ řekl zástupce ISRO. Kosmická sonda ponese sedm přístrojů k pozorování vzdálených vrstev atmosféry Slunce – známých jako fotosféra a chromosféra – včetně použití elektromagnetických detektorů a detektorů částicového pole.

Mezi několika úkoly bude studovat spouštěče kosmického počasí včetně lepšího pochopení dynamiky slunečního větru. Zatímco NASA a Evropská vesmírná agentura (ESA) již dříve vypustily své sondy ke studiu Slunce, pro Indii to bude první taková mise. Start sondy je naplánován na 2. září 2023 z indického kosmodromu Sriharikota.

Bezpilotní sonda Chandrayaan-3 přistála na měsíčním povrchu minulý týden, čímž se Indie stala teprve čtvrtou zemí za Spojenými státy, Sovětským svazem a Čínou, která úspěšně přistála na Měsíci. To znamenalo poslední milník v indickém ambiciózním vesmírném programu, který vyvolal bouřlivé oslavy v nejlidnatější zemi světa.

Indie má poměrně nízkorozpočtový vesmírný program, který však od prvního vyslání sondy na oběžnou dráhu Měsíce v roce 2008 značně narostl. Odborníci tvrdí, že Indie dokáže udržet nízké náklady kopírováním a adaptací stávajících technologií a díky množství vysoce kvalifikovaných inženýrů, kteří vydělávají zlomek mezd svých zahraničních protějšků.

V roce 2014 se Indie stala prvním asijským státem, který vyslal sondu na oběžnou dráhu kolem Marsu, a na příští rok je plánováno zahájit třídenní misi s posádkou na oběžnou dráhu Země. Plánuje také společnou misi s Japonskem s cílem vyslání další sondy k Měsíci do roku 2025 a orbitální misi k Venuši během příštích dvou let.

Zdroj: https://phys.org/news/2023-08-moon-india-eyes-sun.html a http://fullafterburner.weebly.com/next-gen-weapons/aditya-l1-indias-first-sun-mission