Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Malý měsíc Mimas obsahuje mladý oceán pod ledovou skořápkou

Malý měsíc Mimas obsahuje mladý oceán pod ledovou skořápkou

16.02.2024

U jednoho z nejmenších měsíců Saturnu, skrytý pod povrchem Mimasu, který je silně posetý krátery, leží tajemství: globální oceán kapalné vody. Tento úžasný objev, na němž se podílel Valéry Lainey z Observatoire de Paris-PSL a který byl publikován v časopise Nature, odhaluje „mladý“ oceán vytvořený před pouhými 5 až 15 miliony let, díky čemuž je Mimas jedním z cílů pro studium původu života ve Sluneční soustavě.

Mimas je malý měsíc, má jen asi 400 kilometrů v průměru; jeho silně kráterovaný povrch nenaznačoval skrytý oceán pod ním,“ říká Nick Cooper, spoluautor studie a čestný vědecký pracovník z Fakulty fyzikálních a chemických věd na Queen Mary University of London. „Tento objev přidává Mimas do exkluzivního klubu měsíců s vnitřními oceány, včetně Enceladu a Europy, ale s jedinečným rozdílem: jeho oceán je pozoruhodně mladý, s věkem odhadovaným na pouhých 5 až 15 milionů let.“

Tento mladý věk, určený podrobnou analýzou slapových interakcí Mimasu se Saturnem na základě objevu neočekávané nepravidelnosti v jeho oběžné dráze, naznačuje, že oceán vznikl nedávno. Výsledkem je, že Mimas poskytuje jedinečné okno do raných fází formování oceánů a potenciálu pro vznik života.

Existence nedávno vytvořeného oceánu kapalné vody dělá z Mimasu hlavního kandidáta na studium pro výzkumníky, kteří zkoumají původ života,“ vysvětluje Nick Cooper. Objev byl umožněn analýzou dat ze sondy Cassini, která pečlivě studovala Saturn a jeho měsíce po více než deset let. Pozorným zkoumáním jemných změn oběžné dráhy měsíce Mimas byli vědci schopni odvodit přítomnost skrytého oceánu a odhadnout jeho velikost a hloubku.

Nick Cooper pokračuje: „Bylo to skvělé týmové úsilí, kdy se kolegové z pěti různých institucí a tří různých zemí spojili pod vedením Valéryho Laineyho, aby odemkli další fascinující a neočekávaný rys systému planety Saturn, využívající data z mise Cassini.“

Objev mladého oceánu na měsíci Mimas má významné důsledky pro pochopení potenciálu života mimo Zemi. Naznačuje, že i malé, zdánlivě neaktivní měsíce, mohou skrývat podpovrchové oceány schopné podporovat podmínky nezbytné pro život. To otevírá vzrušující nové cesty pro budoucí průzkum a potenciálně nás přivádí blíže k odpovědi na prastarou otázku: Jsme ve vesmíru sami?

Zdroj: https://phys.org/news/2024-02-mimas-tiny-moon-young-ocean.html a https://scitechdaily.com/mimas-surprise-startling-discovery-of-young-ocean-beneath-icy-shell-of-saturns-tiny-moon/