Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Kosmická sonda Psyche na cestě ke stejnojmennému asteroidu

Kosmická sonda Psyche na cestě ke stejnojmennému asteroidu

20.10.2023

Raketa Falcon Heavy společnosti SpaceX s kosmickou sondou Psyche byla vypuštěna ze startovacího komplexu 39A v pátek 13. října 2023 v Kennedyho vesmírném středisku NASA na Floridě. Sonda poletí ke stejnojmennému asteroidu bohatému na kovy obíhajícímu kolem Slunce mezi Marsem a Jupiterem, aby studovala jeho složení. Sonda také nese demonstrační technologii Deep Space Optical Communications, která otestuje laserovou komunikaci za drahou Měsíce. Laserová komunikace by mohla podporovat budoucí průzkumné mise tím, že poskytuje větší šířku pásma pro přenos dat než tradiční radiofrekvenční komunikace.

Gratuluji týmu Psyche k úspěšnému startu a k první cestě k asteroidu bohatému na kovy,“ řekl administrátor NASA Bill Nelson. „Mise Psyche by mohla poskytnout lidstvu nové informace o formování planet a při testování technologie, kterou lze použít při budoucích misích NASA.“

Méně než pět minut po startu, jakmile druhý stupeň rakety vystoupal do dostatečné výšky, části aerodynamického krytu se oddělily od rakety a vrátily se na Zemi. Asi hodinu po startu se kosmická sonda oddělila od rakety a pozemní kontroloři čekali na její první signál.

Krátce poté se sonda Psyche sama uvedla do plánovaného bezpečného režimu, ve kterém dokončuje pouze minimální inženýrské činnosti, zatímco čeká na další příkazy z řídícího centra na Zemi. Psyche navázala obousměrnou komunikaci s komplexem NASA Deep Space Network v Canbeře v Austrálii. První telemetrické zprávy ukazují, že kosmická sonda je v dobrém technickém stavu.

Jsem nadšená, že vidím tento poklad vědy, který odemkne jako první mise NASA vlastnosti kovového světa,“ řekla Nicola Fox, administrátorka ředitelství vědeckých misí v ústředí NASA ve Washingtonu. „Doufáme, že studiem asteroidu Psyche lépe porozumíme vesmíru a našemu místu v něm, zejména pokud jde o tajemné a těžko dosažitelné kovové jádro naší vlastní domovské planety.“

Sonda Psyche obíhá kolem stejnojmenného
asteroidu - kresba

V srpnu 2029 začne sonda obíhat kolem asteroidu o průměru 279 kilometrů – jediného kovového asteroidu, který bude prozkoumán. Kvůli vysokému obsahu železa a niklu se vědci domnívají, že může být částí jádra planetesimály, stavebního kamene rané planety. Cílem je 26měsíční vědecký průzkum.

Rozloučili jsme se s kosmickou sondou, která se stala osudem spousty pracovních životů po tolik let – tisíců lidí a desetiletí,“ řekla Lindy Elkins-Tantonová, hlavní výzkumnice sondy Psyche na Arizonské státní univerzitě v Tempe. „Ale to opravdu není cílová čára; je to startovní čára pro další maraton. Naše sonda je na cestě k asteroidu a my zaplníme další mezeru v našich znalostech – a vybarvíme jiný druh světa ve Sluneční soustavě.“

Při své šestileté cestě do hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem dlouhé 3,6 miliardy kilometrů spoléhá Psyche na solární iontový pohon. Účinný pohonný systém funguje tak, že vypuzuje nabité atomy nebo ionty plynu xenonu a vytváří tah, který vytrvale pohání kosmickou sondu. Po cestě využije sonda gravitaci Marsu jako prak, aby ji urychlil na cestě k cíli.

Jsem tak hrdý na tým Psyche, který na cestě k tomuto vzrušujícímu dni překonal mnoho výzev,“ řekl Laurie Leshin, ředitel NASA Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii. „Nyní začíná ta pravá zábava, když závodíme směrem k asteroidu Psyche, abychom odhalili tajemství toho, jak se planety formují a vyvíjejí.“

Aktivní kontrola vědeckých přístrojů – magnetometru, gama- a neutronového spektrometru a multispektrální kamery – začíná asi za šest týdnů. Během této doby pořídí kamera své první snímky pro kalibrační účely, zaměří se na standardní hvězdy a hvězdokupu při různých expozicích s několika různými filtry. Poté tým Psyche aktivuje automatický zdroj veřejně přístupných nezpracovaných obrázků online po dobu trvání mise.

Zdroj: https://www.nasa.gov/news-release/nasas-psyche-spacecraft-optical-comms-demo-en-route-to-asteroid/