Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Kosmická sonda Lucy objevila druhý asteroid během průletu kolem planetky Dinkinesh

06.11.2023

Dne 1. listopadu 2023 proletěla kosmická sonda NASA s názvem Lucy nejen kolem svého prvního asteroidu, ale ve skutečnosti kolem dvojité planetky. První snímky poslané sondou Lucy na Zemi odhalují, že malý asteroid hlavního pásu Dinkinesh má ve skutečnosti průvodce a jedná se tedy o binární asteroid.

Snímek ukazuje „východ měsíce“ planetky, když se vynořuje zpoza asteroidu Dinkinesh, jak jej viděla kamera Long-Range Reconnaissance Imager (L'LORRI) na palubě sondy Lucy. Jedná se o jeden z nejpodrobnějších snímků, který sonda Lucy během průletu kolem asteroidu poslala zpět. Tento snímek byl pořízen krátce po nejbližším přiblížení, ze vzdálenosti přibližně 430 km. Z tohoto pohledu se satelit nachází za větším asteroidem. Obraz byl zaostřen a zpracován pro zvýšení kontrastu.

Asteroid Dinkinesh skutečně dostál svému jménu; to je úžasné,“ řekl Hal Levison s odkazem na význam slova Dinkinesh v amharském jazyce, což znamená „jsi překrásná“. Levison je hlavním vědeckým pracovníkem Lucy z Boulderu v Coloradu, pobočky Jihozápadního výzkumného institutu se sídlem v San Antoniu. „Když byla Lucy původně vybrána k letu, plánovali jsme proletět kolem sedmi asteroidů. S přidáním Dinkinesh, dvou trojánských měsíců a nyní tohoto nově objeveného satelitu jsme to zvýšili na 11.“

V týdnech před setkáním kosmické sondy s planetkou Dinkinesh tým Lucy přemýšlel, zda by se nemohlo jednat o binární systém. A to vzhledem k tomu, jak přístroje na palubě sondy Lucy viděly, jak se jas asteroidu s časem mění. První snímky ze setkání odstranily veškeré pochybnosti. Dinkinesh je blízký binární systém. Na základě předběžné analýzy prvních dostupných snímků tým odhaduje, že větší těleso má v nejširším místě přibližně 790 m, zatímco menší má velikost asi 220 m.

Toto setkání primárně sloužilo jako letový test kosmické sondy, konkrétně se zaměřil na testování systému, který Lucy umožňuje autonomně sledovat asteroid, kolem kterého prolétá, označovaný jako terminálový sledovací systém.

Tohle je úžasná série obrázků. Naznačují, že systém sledování a navádění fungoval tak, jak bylo zamýšleno, i když nám vesmír představil obtížnější cíl, než jsme očekávali,“ řekl Tom Kennedy, inženýr navádění a navigace sondy společnosti Lockheed Martin v Littletonu v Coloradu. „Jedna věc je simulovat, testovat a cvičit, úplně jiná věc je vidět, jak se to skutečně povedlo.“ Zatímco toto setkání bylo provedeno jako technický test, vědci týmu vzrušeně zkoumají data, aby získali poznatky o povaze malých asteroidů.

Věděli jsme, že to bude nejmenší asteroid hlavního pásu, jaký jsme kdy viděli zblízka,“ řekl Keith Noll, vědec projektu Lucy z Goddardova vesmírného letového střediska NASA v Greenbeltu v Marylandu. „Skutečnost, že se jedná o dvojici, je ještě více vzrušující. V některých ohledech tyto asteroidy vypadají podobně jako blízkozemní asteroidy Didymos a Dimorphos, které sledovala sonda DART, ale jsou zde některé opravdu zajímavé rozdíly, které budeme zkoumat.“

Týmu bude trvat až týden, než z vesmírné sondy přijme zbývající data o setkání. Tým použije tato data k vyhodnocení chování sondy během setkání a k přípravě na další detailní pohled na asteroid z hlavního pásu planetek jménem Donaldjohanson v roce 2025. Lucy pak bude dobře připravena na setkání s hlavními cíli mise, s asteroidy označovanými jako trojáné Jupitera, počínaje rokem 2027.

Zdroj: https://www.nasa.gov/image-article/nasas-lucy-spacecraft-discovers-2nd-asteroid-during-dinkinesh-flyby/ a https://phys.org/news/2023-11-nasa-lucy-spacecraft-2nd-asteroid.html