Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » I poslední pokusy oživit Philae prozatím selhaly, jeho čas se krátí

I poslední pokusy oživit Philae prozatím selhaly, jeho čas se krátí

17.01.2016

Již od září čekají vědci marně na signál z modulu Philae. Minulý týden, v neděli 10.1.2016, podnikli astronomové zatím poslední pokus modul Philae probudit. Naposledy bylo kontakt s Philae navázán 9. července 2015, od té doby mlčí.

Nyní se pokusili vědci z Německého střediska pro letectví a kosmonautiku (DLR) poslat modulu příkazy k mechanickým vibracím. Tímto manévrem chtějí způsobit, aby Philae setřásl prach usazený na solárních článcích a tím získal modul více energie ze Slunce.

Naděje, že se podaří modul Philae znovu kontaktovat a získat tak další důležitá vědecká data a obrázky, bohužel i nadále klesají. Na konci ledna 2016 se bude kometa Čurjumov-Gerasimenko nacházet na více jak dvojnásobné vzdálenosti Země-Slunce. Teplota klesne až na mínus 51 stupňů a reálná šance na oživení modulu bude téměř nulová. Kromě toho existuje naděje, že se celá sonda vlivem otřesů natočí více ve směru Slunce.

Gravitační síla na povrchu komety 67P je desettisíckrát menší než na Zemi. Takže sonda, která váží na Zemi kolem 100 kilogramů, váží na kometě pouze několik gramů. Modul Philae se nachází na kometě
67P/Čurjumov-Gerasimenko od listopadu 2014. V současné době tým z DLR neví, v jakém stavu se Philae na kometě nachází. Je možné, že jeden ze dvou vysílačů či jeden z přijímaců selhal. Mohlo se také stát, že je modul převrácený nebo příliš pokrytý prachem. I když se pokusy o navázání kontaktu s modulem nezdaří, mise Rosetta tím nekončí. Sonda bude v činnosti minimálně do konce září 2016.

Zdroj: http://www.spektrum.de/news/