Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Hubbleův teleskop potvrzuje nový temný vír na Neptunu

Hubbleův teleskop potvrzuje nový temný vír na Neptunu

01.07.2016

Nový obrázek získaný 16. května 2016 Hubbleovým vesmírným teleskopem potvrdil přítomnost temné skvrny v atmosféře Neptunu. Ačkoliv přítomnost víru byla zaznamenána již dříve, během průletu sondy Voyager v roce 1989 a také Hubbleovým vesmírným teleskopem v roce 1994, ve 21. století je tomu na Neptunu poprvé.

Objev byl oznámen 17. května 2016 Centrálním úřadem pro astronomické telegramy (CBAT) elektronickým telegramem z Kalifornské university v Berkeley astronomem Mikem Wongem, který vedl tým a analyzoval data z Hubbleova teleskopu.

Neptunovy tmavé víry jsou oblasti vyššího tlaku a obvykle jsou doprovázeny jasnými bílými mraky, které jsou nyní také viditelné. Světlé mraky se tvoří, když je proud okolního vzduchu narušen a odkloněn směrem nahoru pod tmavou skvrnu. Je pravděpodobné, že je způsobují plyny metanu zmrazených do ledových krystalů.

V červenci 2015 byly světlé mraky opět viděny na Neptunu několika pozorovateli, od amatérů až po astronomy z Keckova dalekohledu na Havaji. Astronomové měli podezření, že tyto světlé mraky jsou předzvěstí tmavé skvrny. Neptunovy tmavé víry jsou totiž obvykle vidět pouze v modré vlnové délce, a to pouze Hubbleovým teleskopem, který má vysoké rozlišení potřebné pro vzdálené objekty jako je Neptun.

Již v září 2015 odhalil Hubbleův teleskop v rámci projektu OPAL – Outer Planet Atmospheres Legacy (projekt zaznamenávající každoročně globální mapy vnějších planet) – temnou skvrnu v blízkosti světlých mraků, které byly sledovány již dříve. Díky novým datům mohl tým vytvořit mapu vyšší kvality víru a jeho okolí.

Tmavé skvrny na Neptunu vykazují překvapující různorodost v průběhu let, pokud jde o velikost, tvar a stabilitu. Oproti podobným anticyklónám viditelných na Jupiteru vydrží na planetě mnohem kratší dobu.

Astronomové doufají, že lépe pochopí, jak tmavé víry vznikají, co řídí, ovládá jejich drift a jejich oscilace, kmitání, jak interagují s okolím a jak se nakonec rozptýlí, říká Joshua Tollefson, který byl organizací NASA nedávno oceněn právě za zkoumání Neptunovy atmosféry.

Měření vývoje nové tmavé skvrny může rozšířit znalost jak o samotných tmavých vírech, tak i strukturu a dynamiku okolní atmosféry.

Zdroj: http://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/hubble-imagery-confirms-new-dark-spot-on-neptune