27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Deset největších objevů u Pluta podle NASA

Deset největších objevů u Pluta podle NASA

21.07.2016

Účastníci mise New Horizons zveřejnili průběžné výsledky výzkumu Pluta a publikovali deset nejvýznamnějších objevů podle NASA, které sonda uskutečnila během průletu kolem trpasličí planety Pluto. Průlet se uskutečnil 14. července 2015, tedy před více než rokem.

Celý náš tým je spokojený s tím, že se nám vůbec poprvé podařilo prozkoumat trpasličí planetu Pluto a Kuiperův pás – mnozí z nás na tomto úkolu pracovali od devadesátých let minulého století. Údaje, které sonda New Horizons předala na Zemi, změnily naše představy o planetologii a vzhledu Pluta i jeho satelitů a podnítily nové pokolení vědců k výzkumu vesmíru,“ prohlásil vedoucí průzkumné mise Alan Stern.

Mezi dva hlavní objevy patří podle názoru vědců složitost Pluta a jeho měsíců, a také procesy, které v současné době probíhají na povrchu Pluta. Podle slov Alana Sterna nikdo neočekával, že uvidíme stopy výrazné geologické aktivity tak daleko od Slunce.

Kromě toho vědce překvapily a rozradostnily další údaje – objevy neobyčejného chování atmosféry Pluta, její neočekávaně pomalé unikání do okolního vesmíru, nalezení stop podpovrchového oceánu na Charonu v podobě „pásu“ obrovských kaňonů na jeho rovníku, a také důkaz společného původu všech malých satelitů Pluta.

Nejvýznamnějšími objevy se staly podivné rysy Pluta a Charona, které je možné spatřit pouhým okem – obrovské „srdce“ Pluta (planina Sputnik), krvavě-červená oblast Mordor v okolí severního pólu Charona, ledové řeky a další stopy geologické a atmosférické aktivity na Plutu i jasně modrá barva jeho atmosféry.

Nejvíce ze všeho byli vědci překvapeni tím, co se sondě New Horizons nepodařilo udělat – sonda neobjevila u Pluta ani jeden doposud neznámý satelit, což bylo překvapením pro astronomy, kteří předpokládali, že rozlišení Hubbleova kosmického dalekohledu HST a velkých pozemních dalekohledů je nedostačující k objevení dalších měsíčků „vládce podzemního světa“, kromě pěti známých satelitů.

Doposud podle informací NASA předala sonda New Horizons na Zemi přibližně 80 % dat, získaných během průletu kolem Pluta a jeho soustavy měsíců. Přenos dat bude ukončen pravděpodobně v říjnu 2016, což umožní uvolnit paměť palubního počítače pro novou porci vědeckých dat, která sonda New Horizons získá v lednu 2019, kdy prolétne v těsné blízkosti malé planetky 2014 MU69.

Na internetových stránkách NASA je přehledně seřazeno deset nejvýznamnějších objevů, které sonda s názvem New Horizons získala během průletu kolem trpasličí planety Pluto a jejích satelitů:

1) Komplexnost Pluta a jeho satelitů je velmi vzdálená od toho, co jsme očekávali.

2) Míra současné aktivity na povrchu Pluta a nízký věk určitých částí povrchu Pluta je prostě ohromující.

3) Mlha v atmosféře Pluta a nižší rychlosti předpokládaného úniku atmosféry převrátily všechny modely vypracované před průletem sondy.

4) Obrovský rovníkový tektonický pás naznačuje, že v dávné minulosti mohl pod zmrzlým povrchem Charona existovat vodní oceán. Další důkazy objevené sondou New Horizons naznačují, že Pluto může mít podpovrchový vodní oceán i v současné době.

5) Všechny měsíce Pluta, jejichž věk může být datován na základě počtu kráterů na povrchu, jsou stejné, to zvyšuje váhu teorie, že byly vytvořeny společně v důsledku kolize Pluta s dalším tělesem Kuiperova pásu v dávné minulosti.

6) Tmavá načervenalá polární čepička na Charonu nemá obdobu ve Sluneční soustavě a může být důsledkem atmosférických plynů, které unikly z Pluta a následně zkondenzovaly na povrchu Charona.

7) Rozsáhlý útvar o velikosti zhruba 1000 kilometrů, tvarem připomínající obrovské srdce tvořené ledovcem zmrzlého dusíku (neoficiálně pojmenovaný Sputnik Planum), který objevila sonda New Horizons, je největší známý ledovec ve Sluneční soustavě.

8) Pluto vykazuje důkazy obrovských změn atmosférického tlaku a možná dávnou přítomnost tekoucích či stojících zásob kapalných těkavých látek na jeho povrchu. Něco podobného je viditelné ve Sluneční soustavě pouze na Zemi, Marsu a Saturnově měsíci Titanu.

9) Bylo překvapením, že sonda New Horizons neobjevila žádné další malé měsíce než ty, o kterých se vědělo už před průletem.

10) Atmosféra na Plutu má modrý nádech – což nikdo nečekal.

Zdroj: http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/31689/ a http://www.nasa.gov/feature/one-year-later-new-horizons-top-10-discoveries-at-pluto/