Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Na obloze » Úkazy » Planety Venuše a Jupiter na březnové obloze

Planety Venuše a Jupiter na březnové obloze

Na konci února a v průběhu března roku 2012 ozdobí večerní oblohu dvojice jasných planet – Venuše a Jupiter. K nim se na několik dní (vždy krátce po novu) připojí rovněž Měsíc a v polovině března také obtížně pozorovatelná planeta Merkur. V následujících několika týdnech nás tedy čeká řada vizuálně zajímavých astronomických úkazů, konjunkcí a vzájemných přiblížení těles Sluneční soustavy, které lze pozorovat pouhým okem či malými dalekohledy.

Večerní obloha bude v únoru a březnu 2012 ozdobena dvojicí velmi jasných objektů. Nad západním obzorem záři nejjasnější planeta Venuše a o kousek výše naleznete jen o málo slabší Jupiter. Již 25. února ve 22 h dojde k první zajímavé konjunkci, kdy se k planetě Venuši přiblíží mladý Měsíc, na obloze je bude dělit jen 2,6°. Setkání objektů bode pozorovatelná 25. února ve večerních hodinách. Ve dnech 25. – 27. února budou Měsíc s Venuší a Jupiterem na obloze tvořit zajímavé seskupení. Dne 27. února je Měsíc také v konjunkci s Jupiterem (2,9° severně).

Planety Venuše a Jupiter se na obloze budou počátkem března k sobě nadále přibližovat. Ve dnech 3. až 7. března nastanou vhodné podmínky také ke sledování planety Merkur, která je 5. března v největší východní elongaci a je tedy pozorovatelná ve večerních hodinách. Doplní tak nad západním obzorem dvojici již zmíněných jasnějších planet (viz úvodní obrázek).

Setkání Venuše, mladého Měsíce a Jupitera na večerní obloze 26.2 2012 v 19h.

Nejzajímavější setkání se na obloze odehraje 14. března 2012, kdy v 7 h ráno dojde ke konjunkci Venuše a Jupitera. Přiblížení těchto těles na vzdálenost asi 3° bude pozorovatelné ve stejný den ve večerních hodinách. Planety však budou nedaleko od sebe od 12. do 16. března.

Setkání Venuše a Jupitera na večerní obloze 14. března 2012 v 19h. Obě planety budou dělit jen necelé 3°.

Dne 20. března v 6 h nastává jarní rovnodennost. Toto období je vhodné pro pozorování velmi mladého Měsíce. Nov nastává 22. března v 16h, následující den 23. března tedy budeme mít příležitost k pozorování Měsíce, který bude jen cca 24 h po novu. Slunce v tento den zapadá v 18 h a 9 minut, v té době se Měsíc bude nacházet 12° nad obzorem (téměř kolmo nad Sluncem měřeno vhledem k ideálnímu obzoru).

Na konci měsíce (25. – 27. března) doplní dvojici planet Jupiter a Venuše opět mladý Měsíc. Vzhledem k tomu, že při vzájemné konjunkci planet 14. března se pozice těles vzhledem ke Slunci i obzoru vymění (Jupiter bude od 14. března na obloze úhlově blíže ke Slunci než Venuše), nastane nejprve o půlnoci z 25. na 26. března konjunkce Měsíce s Jupiterem (Jupiter 2,3° jižně od Měsíce) a ve stejný den ve 22 h pak konjunkce s Venuší (Venuše 2,4° severně od Měsíce).

Protože se úkazy odehrávají na relativně rozlehlé oblasti oblohy, je nejvhodnější je sledovat pouhým okem, případně malým dalekohledem či triedrem s širokým zorným polem. Vzhledem k jasnosti všech objektů jsou tato seskupení také vhodnými úkazy pro fotografické experimenty zachycující večerní krajinu s hvězdami a jasnými planetami. Pořídíte-li v průběhu následujících týdnů nějaké zajímavé snímky, pošlete nám je, rádi je zveřejníme v naší galerii.

Měsíc 23.2. 2012 - 1 den 18 hodin 29 minut po novu